Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorHaavisto, Eero
dc.date.accessioned2015-05-08T12:40:08Z
dc.date.available2015-05-08T12:40:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45820
dc.description.abstractTutkimusorganisaatio Gartnerin tutkimuksissa on arvioitu, että vuonna 2020 yli 85 % asiakaspalvelutapahtumista hoituu ilman ihmisen avustusta, jolloin esimerkiksi Yhdysvaltojen 18 miljoonasta myyjästä on jäljellä enää vain noin 4 miljoonaa. Väitettä tukee myös virtuaalisten assistenttien tekemä myynti, mikä on kasvanut 2010-luvulla vuosittain 50 %. Tässä tutkielmassa käsitellään tekoälyä hyödyntävää virtuaalista assistenttia, eli chatbottia. Tutkielman tavoitteena on tutkia ja vertailla jo olemassa olevia toteutuksia sekä laatia kirjallisuuskatsauksena teoreettinen vaatimusmäärittely toimivan chatbotin toteutukseen verkkokauppojen asiakaspalvelussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan chatbotin mahdollistamia hyötyjä kuluttajan ja verkkokaupan näkökulmasta. Empiirisessä osiossa toteutetaan kvalitatiivinen tutkimus, joka koostuu olemassa olevien chatbot-järjestelmien vertailusta keskenään. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita chatbot-järjestelmien olevan vielä kehitysvaiheessa eivätkä ne pysty kattamaan verkkokaupan asiakaspalvelua kokonaisuudessaan. Asiasanat: chatbot, tekoäly, ostopäätösprosessi, asiakaspalvelu, verkkokauppafi
dc.description.abstractAccording to the studies of Gartner's Research Organization, it is estimated that in the year 2020 over 85% of our daily events are handled without human assistance. For example, the American vendors will be reduced from 18 million to only approximately 4 million. In addition, the amount of virtual sales assistants has grown 50% per year during the 2010s. This thesis deals with artificial intelligence chat technology; a so called chatbot. The aim of this study is to not only investigate and compare the existing implementations, but to construct a literature review of theoretical requirement specifications for a functioning chatbot implementation for customer service in online shopping. In addition, the thesis examines the benefits of the chatbot for the consumers and online shops. The empirical part of the thesis is a qualitative research, which consists of existing chatbot systems in comparison with each other. Keywords: chatbot, artificial intelligence, buying decision process, customer service, e-commerceen
dc.format.extent24
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherchatbot
dc.subject.othertekoäly
dc.subject.otherostopäätösprosessi
dc.subject.otherasiakaspalvelu
dc.subject.otherverkkokauppa
dc.titleChatbot-teknologia : sähköinen kaupankäynti ja asiakaspalvelu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505081773
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2015-05-08T12:40:09Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot