Mitä roolihahmon puhe kertoo hahmosta? : tapaustutkimus Disneyn elokuvasta Leijonakuningas
Roolihahmojen puheen tutkimus on elokuvatutkimuksen saralla paljon käsitelty aihe, mutta sen suosiosta huolimatta nimenomaan Disney-elokuvia ei ole tarkasteltu kielitieteen valossa, vaan lähinnä kirjallisuudentutkimuksen näkökulmista. Tämän vuoksi tutkielmani tavoitteena onkin selvittää kielitieteellisestä näkökulmasta, mitä roolihahmon kielenkäyttö kertoo hahmosta itsestään (persoona, status, agenda) Disneyn Leijonakuningas-elokuvassa. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Millaista vaihtelua hahmojen kielenkäytössä ilmenee? 2. Millaisia parakielellisiä keinoja hahmot käyttävät puheessaan? 3. Miten roolihahmon persoonalliset piirteet ja kielenkäyttö kytkeytyvät toisiinsa? 4. Millainen yhteys roolihahmon statuksella ja agendalla sekä kielenkäytöllä on?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjaa puhekielen ja tekstuaalisen vaihtelun, parakielen sekä kieli-ideologian teorioihin. Aineistona käytän Disneyn elokuvaa Leijonakuningas (1994), ja tutkimusmenetelmänäni aineistolähtöistä, laadullista tapaustutkimusta.
Tutkimustuloksistani olen koonnut neljä seuraavaa pääkohtaa: 1. yleiskielen käyttäminen edustaa korkeaa älykkyyttä, korkeaa statusta tai molempia; 2.puhekieliset piirteet ovat yhdistettävissä matalampaan älykkyyteen, matalampaan statukseen, nuoreen ikään tai useampaan näistä; 3. hahmon kielenkäytön vaihtelu voi kertoa hahmonkehityksestä (kohta 1) tai hahmon pyrkimyksestä erilaiseen asemaan; 4. hahmon agenda on usein havaittavissa suoraan hänen puheestaan (ts. hän kertoo aikomuksensa) tai puheen parakielellisistä elementeistä (~ sarkasmi)
Tuloksistani on havaittavissa, että Leijonakuningas-elokuvassa vallitsevat vahvat kieli-
ideologiset normit, joiden avulla hahmoja kohtaan luodaan erilaisia oletuksia ja stereotypioita. Näin ollen jatkotutkimusta ajatellen olisikin kiinnostavaa selvittää, vaikuttavatko nämä stereotypiat esimerkiksi kohdeyleisön (ts. lasten) omiin kieliasenteisiin tai omaksuvatko lapset tietyn hahmon puheesta piirteitä omaan puheeseensa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosioekonomisen aseman representaatiot Disneyn Rottatouille-animaatioelokuvassa
Viljanen, Eveliina (2021)Tutkimukseni käsittelee sosioekonomisen aseman representaatiota Disneyn Rottatouille-elokuvassa. Lapsille suunnattu elokuva on etulyöntiasemassa puhuttaessa lapsille annettavista malleista ja arvoista, sillä kulttuurituotteena ... -
Monipuolisesti populaarista pohjoismaisesta elokuvasta
Hiltunen, Kaisa (Lähikuva-yhdistys ry, 2017) -
Opetukselliset teemat vuoden 2019 suosituimmissa lastenelokuvissa
Hyyrynen, Roosa; Kettunen, Kiia (2021)Lastenelokuvia on tutkittu melko vähän sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ne tutkimukset, joita on tehty ovat keskittyneet tarkastelemaan elokuvia tietyn teeman näkökulmasta ja ovat olleet usein melko huolikeskeisiä. ... -
Dubbningsöversättning av tecknad film : synkroniseringens och barnpublikens inverkan på förändringarna som skett vid översättningen från svenska till finska i den tecknade filmen Pelle Svanslös
Salmela, Elina (2013)Tämä tutkielma käsittelee audiovisuaalista kääntämistä ja dubbauskäännöksen tekemistä. Dubbauskääntäminen eroaa esim. tavallisesta kirjan kääntämisestä, sillä dubbauskääntäjä ei voi kääntää dialogin tekstiä sellaisenaan, ... -
”Ketkä ovat ne ”me”, jotka kertovat ”väärää” kertomusta vuonna 2017? Minä en sitä ainakaan tee.” : Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuvasta (2017) käyty keskustelu ja menneisyyspoliittinen puhe
Aaltonen, Iisa (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan Aku Louhimiehen ohjaaman Tuntemattomaan sotilas -elokuvan (2017) ympärillä käydystä keskustelusta noussutta menneisyyspoliittista puhetta. Elokuva oli kolmas elokuvasovitus Väinö Linnan romaanista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.