Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLaine, Timo.
dc.contributor.authorLuosujärvi, Outi
dc.date.accessioned2015-04-22T10:36:02Z
dc.date.available2015-04-22T10:36:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1472594
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45694
dc.description.abstractKoulutukseen ja työelämään pääseminen ovat usein ohjauksen tavoitteita, ja auttaessaan pyrkimään näitä tavoitteita kohti ohjaajat näkevät työssään myös muuttuvan yhteiskunnan haasteita. Tätä pro gradu -tutkielmaa varten haastattelin seitsemää ohjaajaa, jotka ohjaavat työssään koulutukseen ja työelämään ja työskentelevät myös sellaisten nuorten tai nuorten aikuisten kanssa, joilla on takanaan esimerkiksi koulutuksen keskeyttämistä tai työttömyyttä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten koulutukseen ja työelämään liittyvät yhteiskunnalliset muutokset näkyvät ohjaajien työssä, minkälaisia vaatimuksia ohjaustyöhön kohdistuu sekä minkälaista osallisuutta ohjattavilta nuorilta aikuisilta odotetaan muutosten yhteiskunnassa. Haastatteluaineistoni analysoin sisällönanalyysin menetelmällä. Ohjaajien työssä muuttuvassa yhteiskunnassa näkyy koulutuksen nouseminen jopa välttämättömäksi työllistymisen edellytykseksi. Koulutuksella nähtiin olevan ohjattaville myös muita osallisuuden merkityksiä. Työllistymistä vaikeuttaa kuitenkin epävarma työelämän tilanne, mistä johtuen ohjauksessa palataan mahdollisesti uudelleen alan valintaan ja vaihtamiseen, jossa on puolestaan omat reunaehtonsa. Ohjaajien työn vaatimuksia muuttuvassa yhteiskunnassa olivat laaja yhteiskuntatietous sekä rohkeus kohdata ihmisiä kuunnellen, ymmärtäen ja yksilöllisesti huomioiden, mitä kutsun aineistoesimerkkiäni lainaten ”ihmisen oloisena” olemisen taidoiksi. Nuorilta aikuisilta puolestaan odotetaan yhteiskunnassa koulutuksen hankkimista ja sitoutumista sekä joustavuutta. Etenkin jos koulutukseen ja työelämään pääsemisessä on katkoksia, saattaa nuori aikuinen tarvita monialaisia ja kohdistettuja palveluita, joissa huomioidaan hänen yksilöllinen tilanteensa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (102 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkoulutus
dc.subject.otherkoulutusvalinnat
dc.subject.otherohjaus
dc.subject.othertyöelämä yhteiskunnallinen muutos
dc.titleOhjaajien työ muuttuvassa yhteiskunnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504221646
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-04-22T10:36:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoyhteiskunnallinen muutos


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot