Korpuspohjaista oppijansanakirjaa tekemässä: esimerkkiinä ConLexis
Jantunen, J. H., Kumpulainen, M., Tammimies, T., & Tokola, T. (2013). Korpuspohjaista oppijansanakirjaa tekemässä: esimerkkiinä ConLexis. Lähivõrdlusi-Lähivertailuja, 23, 89-118. https://doi.org/10.5128/LV23.04
Published in
Lähivõrdlusi-LähivertailujaDate
2013Copyright
© 2013 Jarmo Harri Jantunen, Marjo Kumpulainen, Tanja Tammimies, Teemu Tokola. This is an open access article licensed under a Creative Commons Attribution License.
Artikkelimme käsittelee korpuspohjaisia oppijansanakirjoja.
Sähköisiin aineistoihin ja kielenkäytöstä hankittuun
tutkimukselliseen tietoon perustuvat sanakirjat ovat edelleen
harvinaisia, ja kielenoppijoille niitä on tarjolla hyvin vähän. Suomesta
tällaisia sanakirjoja ei ole ollut lainkaan. Esittelemme yleisesti
oppijoille suunnattujen sähköisten sanakirjojen vaatimuksia
ja tarkemmin uuden tekeillä olevan ConLexis-verkkosanakirjan
suunnittelutyötä, tavoitteita ja sisältöä. ConLexis on suunnattu
B1-tason ja sitä edistyneemmille kielenoppijoille, mutta sitä voivat
opettajat käyttää opetuksensa tukena alemmillakin taitotasoilla.
Sana-artikkeleissa esitetty tieto perustuu laajoihin korpusanalyyseihin,
ja sanakirjan näkökulma kielenkäyttöön on vahvasti
fraseologinen. Sen rinnalle on tekeillä ConPraxis-harjoituskokonaisuus,
joka muodostaa yhdessä sanakirjan kanssa itseopiskelupaketin.
Publisher
Eesti Rakenduslingvistika ÜhingISSN Search the Publication Forum
1736-9290Keywords
Original source
http://www.rakenduslingvistika.ee/ajakirjad/index.php/lahivordlusi/article/view/LV23.04Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22874588
Metadata
Show full item recordCollections
License
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2013 Jarmo Harri Jantunen, Marjo Kumpulainen, Tanja Tammimies, Teemu Tokola. This is an open access article licensed under a Creative Commons Attribution License.
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Corpus of Advanced Learner Finnish (LAS2): Database and toolkit to study academic learner Finnish
Ivaska, Ilmari (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2014)This paper introduces the Corpus of Advanced Learner Finnish (LAS2), one of the existing corpora of learner Finnish. The corpus was started at the University of Turku in 2007, and the initial motivation for its collection ... -
Barriers to open e-learning in public administrations
Stoffregen, Julia Dorothée (University of Jyväskylä, 2017)The use of Open Educational Resources (OERs) is promising as a complementary resource to traditional e-learning courses. Digital learning resources can be accessed on demand and can be developed by a wide range of ... -
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ... -
Process drama as a way of teaching oral skills : a material package
Huohvanainen, Tiina (2001) -
Why open educational resources repositories fail : the contribution of quality approaches to the success of repositories
Clements, Kati (University of Jyväskylä, 2016)Over the last two decades, millions of Open Educational Resources (OER) have become freely available for teachers and learners online. These resources are usually accessible through Learning Object Repositories (LORs), ...