Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoskelainen, Tiina
dc.contributor.authorHaapamäki, Laura
dc.date.accessioned2015-02-24T12:23:18Z
dc.date.available2015-02-24T12:23:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45395
dc.description.abstractKandidaatintutkielma perehtyy sosiaaliseen mediaan ja tarkemmin sen käyttöön strategisen henkilöstöjohtamisen välineenä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mihin sosiaalisen median välineitä käytetään strategisessa henkilöstöjohtamisessa, ja mitä hyötyjä ja haittoja sosiaalisen median käytöllä on organisaation strategiselle henkilöstöjohtamiselle. Sen tavoitteena on kannustaa organisaatioita ja niiden strategista henkilöstöjohtoa perehtymään sosiaaliseen mediaan toimintansa tehostamiseksi. Siksi tutkielma on suunnattu erityisesti niiden organisaatioiden strategiselle henkilöstöjohdolle, jotka suunnittelevat sosiaalisen median käyttöönottoa toimintansa edistämiseksi. Tutkielma tuo myös uutta näkökulmaa yleisesti sosiaalisesta mediasta tai strategisesta henkilöstöjohdosta kiinnostuneille. Aluksi tutkielmassa käsitellään strategista henkilöstöjohtamista ja tietämyksen hallintaa. Tämän jälkeen tutkielma selittää sosiaalista mediaa sekä sen käyttöä organisaatiossa ja strategisessa henkilöstöjohtamisessa. Lopuksi saadut havainnot kootaan yhteen tutkielman kirjoittajan oman pohdinnan kanssa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtymällä aiheeseen liittyviin tieteellisissä aikakauslehdissä oleviin artikkeleihin, konferenssijulkaisuihin sekä kirjoihin ja raportteihin. Kirjallisiin lähteisiin perustuvan teoreettisen tutkimuksen pohjalta havaittiin strategisen henkilöstöjohdon käyttävän sosiaalista mediaa henkilöstöresurssien hallinnassa toimintansa uudelleen organisointiin ja tehostamiseen organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi. Parhaimmillaan sosiaalisen median käyttö edistää henkilöstön hyvinvointia ja kommunikointia ja mahdollistaa kilpailukyvyn kasvattamisen. Toisaalta sosiaalisen median hallinnan osaamattomuus tekee siitä tehottoman välineen, jonka käyttö heikentää työntekijöiden hyvinvointia ja lisää riskejä sen väärinkäytölle. Johtopäätöksenä strategisen henkilöstöjohdon tulisi perehtyä organisaationsa mahdollisuuksiin integroida sosiaalinen media johtamisen välineeksi. Aihepiirin uutuusarvosta johtuen strategisen henkilöstöjohdon on sosiaalisen median käyttöönottoon liittyvissä päätöksissään kuitenkin vielä toistaiseksi huomioitava aihepiiristä tehdyn tieteellisen ja erityisesti empiirisen tutkimuksen niukkuus.fi
dc.description.abstractThis Bachelor’s Thesis focuses on social media and how to use it in the strategic human resource management. The study explains also which are the advantages and disadvantages that the managers will encounter while using social media in the organization’s management. The study is especially useful for human resource managers who are planning to integrate social media into their work to improve the effectiveness of the organization. It will also give a new perspective for people who are interested in social media or the strategic human resource management. At first, the study is concerned with the strategic human resource management and the knowledge management. After that, social media and its use in the organization and in the strategic human resource management are explained. At the end, the study compiles the findings and writer’s thoughts. The study was executed as a literature review based on scientific articles, conference papers, reports and books about the topic. The scientific findings support that the strategic human resource managers use social media for reorganizing and achieving organizational goals. The using of social media can increase the competitiveness and improve on the welfare of employees. Ignorance of the using of social media can deteriorate the welfare of employees and improve the risks for social media’s misuse. The conclusion is that the strategic human resource managers should find out the opportunities to use social media as a tool for strategic human resource management. However, the topic is new and there is not enough theoretical and empirical research on it yet. The strategic human resource managers should notice this when consider using social media in the organization’s management.en
dc.format.extent32
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherorganisaatio
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.subject.otherstrateginen henkilöstöjohtaminen
dc.subject.othertietämyksen hallinta
dc.titleSosiaalinen media strategisen henkilöstöjohtamisen välineenä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201502241363
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2015-02-24T12:23:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot