Venäläistaustaisten maahanmuuttaoppilaiden kielellisten haasteiden tunnistaminen : pilottitutkimus seulovan arviointivälineistön käytöstä
Tällä pilottitutkimuksella oli kaksi tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli arvioida venäjää äidinkielenään puhuvien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielellisten taitojen arviointiin kehiteltyjen välineiden käytettävyyttä. Toisena tavoitteena oli tunnistaa ne oppilaat, joilla oli arviointivälineiden mukaan kielellisiä haasteita. Arviointivälineet on kehitetty yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan ja Niilo Mäki Instituutin asiantuntijoiden johdolla. Tutkimukseen osallistui 38 oppilasta sekä heidän 38 opettajaansa ja 37 vanhempaansa. Tutkimusaineisto muodostui oppilaan tekemistä kielellisiä taitoja mittaavista tehtävistä sekä opettajille ja vanhemmille suunnatuista kyselylomakkeista.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli selvittää, toimivatko oppilaan suorittamat kielellisiä taitoja mittaavat tehtävät siten, kuin niiden on asiantuntijaryhmässä suunniteltu toimivan. Toisena tutkimustehtävänä oli tarkastella heikoimmin suoriutuneiden oppilaiden tehtävissä suoriutumista. Kolmantena tutkimustehtävänä selvitettiin, antavatko eri arviointivälineillä kerätyt tiedot samansuuntaisia tuloksia yksittäisen oppilaan kielellisistä taidoista.
Tutkimuksen perusteella yhdellä oppilaalla oli selkeitä kielellisiä haasteita sekä venäjän että suomen kielessä. Myös oppilaan opettaja oli arvioinut, että oppilaalla on kielellisiä haasteita. Tutkimus osoittaa, että arviointivälineitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää maahanmuuttajien kielellisten taitojen arvioinnissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Venäjänkielisten maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taito ja siihen kytkeytyvät tekijät
Niinisalo, Paula; Rinneaho, Maria (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää venäjänkielisten alakoulua käyvien maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taitoa. Tutkimuksessa selvitettiin puheen ymmärtämisen ja tuottamisen sekä kielellisen muistin tasoa ja ... -
Venäjää äidinkielenään puhuvien maahanmuuttajien suomen kielen taito yleisten kielitutkintojen valossa
Ahola, Sari; Lammervo, Tiina (Siirtolaisuusinstituutti, 2013)Venäjää äidinkielenään puhuvat ovat suurin maahanmuuttajaryhmä Suomessa. He ovat myös suurin yksittäinen kieliryhmä (40 %) ’Yleisten kielitutkintojen suomen kielen keskitason tutkintoon’ osallistujista. Venäjänkieliset ... -
Venäjänkielisten suomen puhumisen taito taustamuuttujien valossa
Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija (Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen seura, 2024)The study examines Russian-speaking examinees’ (n=8412) oral proficiency in Finnish and changes in proficiency between 2012–2021 using the register data from a national high-stakes language test (National Certificate of ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Pitkään Suomessa asuneiden ikäihmisten kielielämäkertojen käännekohdat
Hakoniemi, Kirsi (2020)Tarkastelen maisterintutkielmassani pitkään Suomessa asuneiden ikäihmisten suomen kielen kielielämäkertoja kielen osaamisen näkökulmasta. Keskeistä tarttumapintaa työlleni ovat yksilön omat kielielämäkerralliset arviot ja ...