Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
Tutkielma käsittelee Google-uutisointia ja sen muutosta suomalaisissa Sanomalehdissä kun Googlesta tuli sanomalehdille kilpaileva yritys. Tavoitteena on tutkia, miten kilpailuasetelma näkyy journalistisissa lopputuotteissa. Hypoteesina oli, että Googlesta kertova uutisointi muuttui yritysviestinnällisestä näkökulmasta negatiivisempaan suuntaan kun Googlesta tuli sanomalehtien kilpailija .
Tutkimusaineisto koostuu neljän suomalaisen Sanomalehden julkaisemista Google-uutisista kahdelta verrattavalta ajanjaksolta. Mukana on sekä Googlesta kertovia uutisia että uutisia joissa Google vain mainitaan eri yhteyksissä. Mukana olevat lehdet ovat: helsingin Sanomat, Taloussanomat, Markkinointi & Mainonta -lehti sekä Kauppalehti. Verrattavat ajanjaksot ovat vuoden 2006 syksy ja vuoden 2009 kevät.
Aineistoa lähestytään sekä laadullisesti että määrällisesti. Sisällönerittelyn avulla pyritään nostamaan esiin muutoksia toistuvissa indikaattoreissa, kuten positiivisten tai negatiivisten uutisten määrissä verrattavilla ajanjaksoilla. Diskurssianalyysia soveltamalla tarkastellaan lähemmin minkälaisia puhetapoja Googlesta kerrottaessa käytetään, ja minkälaista kuvaa ne luovat Googlesta.
Googlea käsittelevä uutisointi muuttui tutkimusjaksolla selkeästi suuntaan yritysviestinnällisestä näkökulmasta katsottuna. Uutisaiheiksi valikoitui negatiivisempia aiheita ja positiivisistakin aiheista oli haettu negatiivisia näkökulmia. Klikkijournalistinen trendi on osaltaan vaikuttanut negatiivisuuden lisääntymiseen, samoin internetin mukanaan tuoma viihteellistyminen ja julkaisutahdin kiihtyminen.
...
Alternative title
Kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiinKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29620]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Videota videon tähden? : verkkovideoiden sisältö suomalaisissa seitsenpäiväisissä sanomalehdissä
Lahola, Marjaana (2014)Tässä tutkimuksessa perehdytään suomalaisten maakuntalehtien videoiden tarjontaan ja nykytilaan. Videoita suomalaisissa sanomalehdissä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka lähes kaikki suuret sanomalehdet julkaisevat ... -
Jääkiekkouutisista hyvää iltaa! : television urheilu-uutisten uutiskriteerit ja tv-oikeuksien vaikutus uutisointiin
Sirkkiä-Jarva, Sari; Smolander-Kylliäinen, Riikka (2003) -
Kuka ehti ensin? : uutisilmoitukset Suomen suurimmissa medioissa
Gråsten, Hanna (2019)Mobiilijournalismin ja siihen kuuluvien uutisilmoitusten rooli on korostunut viime vuosina, kun yhä suurempi osa kansalaisista kuluttaa journalistisia sisältöjä älylaitteilla. Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, millaisia ... -
Miten tietoisuus älylaitteiden tietoturvauhkista vaikuttaa älylaitteiden käyttöön
Koskinen, Ida (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia sitä, miten tietoisuus älylaitteiden tietoturvauhkista vaikuttaa älylaitteiden käyttöön ja tietoturvauhkilta suojautumiseen. Älylaitteet lisääntyvät jatkuvasti esineiden internetin ... -
Kuinka digitalisaatio vaikuttaa perinteisiin henkilöstöjohtamisen käytäntöihin organisaatiossa?
Kunttu, Asseri (2024)Digitalisaatio tarkoittaa perinteisten toimintojen muuttamista digitaaliseen muotoon, mahdollistaen tiedon sähköisen käsittelyn ja jakamisen. Digitalisaatiolla on vaikutuksensa myös jokaiseen organisaatioon, sekä ...