Sanomalehdet vs. Google : kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiin
Tutkielma käsittelee Google-uutisointia ja sen muutosta suomalaisissa Sanomalehdissä kun Googlesta tuli sanomalehdille kilpaileva yritys. Tavoitteena on tutkia, miten kilpailuasetelma näkyy journalistisissa lopputuotteissa. Hypoteesina oli, että Googlesta kertova uutisointi muuttui yritysviestinnällisestä näkökulmasta negatiivisempaan suuntaan kun Googlesta tuli sanomalehtien kilpailija .
Tutkimusaineisto koostuu neljän suomalaisen Sanomalehden julkaisemista Google-uutisista kahdelta verrattavalta ajanjaksolta. Mukana on sekä Googlesta kertovia uutisia että uutisia joissa Google vain mainitaan eri yhteyksissä. Mukana olevat lehdet ovat: helsingin Sanomat, Taloussanomat, Markkinointi & Mainonta -lehti sekä Kauppalehti. Verrattavat ajanjaksot ovat vuoden 2006 syksy ja vuoden 2009 kevät.
Aineistoa lähestytään sekä laadullisesti että määrällisesti. Sisällönerittelyn avulla pyritään nostamaan esiin muutoksia toistuvissa indikaattoreissa, kuten positiivisten tai negatiivisten uutisten määrissä verrattavilla ajanjaksoilla. Diskurssianalyysia soveltamalla tarkastellaan lähemmin minkälaisia puhetapoja Googlesta kerrottaessa käytetään, ja minkälaista kuvaa ne luovat Googlesta.
Googlea käsittelevä uutisointi muuttui tutkimusjaksolla selkeästi suuntaan yritysviestinnällisestä näkökulmasta katsottuna. Uutisaiheiksi valikoitui negatiivisempia aiheita ja positiivisistakin aiheista oli haettu negatiivisia näkökulmia. Klikkijournalistinen trendi on osaltaan vaikuttanut negatiivisuuden lisääntymiseen, samoin internetin mukanaan tuoma viihteellistyminen ja julkaisutahdin kiihtyminen.
...
Muu nimeke
Kuinka kilpailuasetelma vaikuttaa uutisointiinAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Videota videon tähden? : verkkovideoiden sisältö suomalaisissa seitsenpäiväisissä sanomalehdissä
Lahola, Marjaana (2014)Tässä tutkimuksessa perehdytään suomalaisten maakuntalehtien videoiden tarjontaan ja nykytilaan. Videoita suomalaisissa sanomalehdissä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka lähes kaikki suuret sanomalehdet julkaisevat ... -
Kuka ehti ensin? : uutisilmoitukset Suomen suurimmissa medioissa
Gråsten, Hanna (2019)Mobiilijournalismin ja siihen kuuluvien uutisilmoitusten rooli on korostunut viime vuosina, kun yhä suurempi osa kansalaisista kuluttaa journalistisia sisältöjä älylaitteilla. Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, millaisia ... -
Kuinka digitalisaatio vaikuttaa perinteisiin henkilöstöjohtamisen käytäntöihin organisaatiossa?
Kunttu, Asseri (2024)Digitalisaatio tarkoittaa perinteisten toimintojen muuttamista digitaaliseen muotoon, mahdollistaen tiedon sähköisen käsittelyn ja jakamisen. Digitalisaatiolla on vaikutuksensa myös jokaiseen organisaatioon, sekä ... -
Kuinka teleoperaattori voi vaikuttaa etätyön leviämiseen?
Nykänen, Jarmo (2000) -
Hoitavat kuvat : kuinka taide vaikuttaa hoivaympäristöissä
Kuuva, Sari (Suomen lääkäriliitto, 2024)• Kuvataiteella sairaaloissa ja muissa hoivaympäristöissä on runsaasti tutkittuja terveys- ja hyvinvointivaikutuksia. • Sekä kuvien katsominen että niiden tekeminen avaavat väyliä tunteisiin ja ruumiilliseen tietoon, joka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.