Onnistunut ohjaus : nuorten kokemuksia ohjauksesta työpajalla
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, minkälaisia käsityksiä työpajanuorilla
oli ohjauksesta sekä miten ohjaus oli heitä tukenut. Tutkimuksessa pyrittiin myös
saada tietoa, mitkä ovat ohjauksen hyvät elementit ja miten ohjausta voisi kehittää
nuorten mielestä.
Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenografinen. Aineistonkeruumetelmänä
käytettiin teemahaastatteluja ja tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa työpajanuorta.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurimmalla osalla tutkittavista oli kouluissa
ja työvoimatoimistossa olevasta ohjauksesta kielteinen tai neutraali kokemus.
Kielteiseen kokemukseen liittyi ohjaajan kiire, epäkunnioittava asenne, luottamuspula
tai he kokivat, etteivät saaneet tarpeeksi tietoa. Toisaalta tutkittavia oli ohjattua
eteenpäin, varsinkin työvoimatoimistosta oli ohjattu nopeasti työpajoille.
Työpajoista tutkittavilla oli myönteinen kokemus, johon liittyi tunne kokonaisvaltaisesta
ohjauksesta. Työpajat tarjosivat hyväksyvän yhteisön ja mielekästä tekemistä.
Ohjaajat koettiin luotettavaksi ja ohjattavat olivat hyvin sitoutuneita toimintaan.
Työpajojen aikana tutkittavissa oli tapahtunut henkistä kasvua ja oma tulevaisuus
oli selkeytynyt: suurin osa oli hakenut kouluun tai työkokeiluun. Tulevaisuuteen
suhtauduttiin toiveikkaasti, koska oma suunta oli löytynyt.
Työpajanuorten mukaan ohjauksen ja avun pyytämiseen pitäisi olla matala
kynnys, johon liittyi helppo ja nopea saatavuus. Avun pyytämisen tulisi olla arkipäiväistä.
Ohjaussuhteen toivottiin perustuvan ajan kanssa syntyneeseen luottamukseen
ja ohjauksen tavoitteena olevan ohjattavan itsetuntemuksen lisääntyminen. Työpajat
ja etsivä nuorisotyö koettiin hyviksi avun tarjoajiksi.
...
Alternative title
Nuorten kokemuksia ohjauksesta työpajallaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
Fredriksson, Leena (2013)Tutkimukseni tavoite on tarkastella opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta lukiossa. Tutkimuskysymykseni on: miten lukio-opiskelijat kuvaavat kokemuksiaan opinto-ohjauksesta ja minkälaiset ohjaustilanteet ovat heidän ... -
Pajaohjaajien käsityksiä työpajalla oppimisesta
Mikkola, Veijo (2005) -
Aikuisuus nuorten kokemana : nuorten kokemuksia aikuisten arjesta ja mielikuvia omasta tulevaisuudesta aikuisena
Jokinen, Veera (2015)Jokinen, Veera. 2015. Aikuisuus nuorten kokemana. Nuorten kokemuksia aikuisten arjesta ja mielikuvia omasta tulevaisuudesta aikuisena. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän ... -
Opettajien käsityksiä hopsista ja hops-ohjauksesta yliopistossa
Mäkikangas, Sari (2019)Opiskelijoiden ohjausta ja sen kehittämistä pidetään merkittävänä niin yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Tutkimuksessa pureuduttiin yhteen yliopisto-ohjauksen keskeiseen lajiin, hops-ohjaukseen, koska siihen ...