The games people play : learners' perceptions of vocabulary acquisition via playing video games
Tämä tutkielma käsittelee oppilaiden kokemuksia sanaston omaksumisesta videopelaamisen kautta. Taustateoriaosiossa tutustutaan videopelaamisen kehitykseen, pelien genreihin, videopelaamiseen harrastuksena sekä Suomessa että muualla Euroopassa, kielen ja sanaston omaksumiseen ja oppimiseen sekä lopuksi pelaamisen hyötyihin. Aineistonkeräys pelaamistottumuksista sekä pelaamisen kautta omaksutusta sanastosta suoritettiin kyselyn avulla 13 kahdeksasluokkalaiselta oppilaalta. Saatu aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti ja aineistolähtöisesti.
Useat tutkimukset ovat todenneet sanaston olevan yksi kielen osa-alueista, joita videopelien kautta opitaan. Siitä, millaista sanastoa videopelit opettavat, ei tutkimustietoa kuitenkaan juuri ole. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että oppilaat kokivat omaksuneensa videopelien kautta ensisijaisesti substantiiveja ja verbejä. Ryhmän keskuudessa pelatuimmiksi genreiksi, joiden kautta sanastoa opittiin, nousivat toiminta- ja mobiilipelit. Miespuoliset osallistujat tunsivat omaksuneensa pelaamisen kautta merkittävämmän määrän sanastoa kuin naispuoliset osallistujat. Kaikki osallistujat kokivat oppineensa sanastoa videopelaamisen kautta, ja 12 osallistujaa koki pelaamisen kautta omaksutun sanaston vaikuttaneen positiivisesti englannin kielen kouluarvosanaan. Johtuen otoksen samankaltaisista englannin arvosanoista yhteyttä korkean englannin kielen arvosanan ja koetun pelaamisen kautta omaksutun sanaston välillä ei kuitenkaan voitu todeta.
Tutkimuksessa todetaan videopelaamisen vaikuttavan sanastonoppimiseen ja sen kautta englannin kielen arvosanaan. Tutkimustulos ei kuitenkaan ole laajalti yleistettävissä pienen otoskoon vuoksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games
Teittinen, Taija (2017)Videopelaaminen on yksi nykypäivän suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista, ja sillä on tutkittu olevan monia positiivisia vaikutuksia. Pelaamisen suosion kasvu osoittautuu esimerkiksi kasvavina tuotantobudjetteina, jotka ... -
Gamers’ perceptions on vocabulary acquisition via video games : Escape from Tarkov’s effects on learning English
Räsänen, Reetu (2024)Videopelien suosio on kasvanut 2000-luvulla, ja sen vuoksi niiden vaikutuksia sekä mahdollista käyttöä kielenoppimisen tukena tutkitaan jatkuvasti. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Escape from Tarkov videopelin ... -
"#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
Laukkanen, Otto (2015)Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ... -
Vocabulary Learning Strategies
Rasti Behbahani, Amin (Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL), 2015) -
"I trust the printed ones more" : Finnish upper secondary school students’ use of print and electronic dictionaries
Tabell, Tuure (2017)Digitalisoituvassa maailmassa myös sanakirjat siirtyvät painetusta formaatista sähköiseen. Sähköisten sanakirjojen suureen suosioon vaikuttaa varsinkin niiden käyttömukavuus ja nopeus sekä niiden painettua sanakirjaa parempi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.