"Minulla on nyt rohkeutta toteuttaa unelmani" : videotyöskentely sosiokulttuurisen innostamisen ja voimaantumisen välineenä kuurojen koululla Palestiinassa
Eletään maaliskuuta 2008. Istun peruskoulun viimeistä luokkaa käyvän Fuad-pojan vieressä ja katselen, kuinka hän käsittelee valokuvauskurssilla ottamiaan valokuvia tulevaa näyttelyä varten. Kuvat ovat taitavia eikä uskoisi, että Fuad ei ole valokuvannut elämässään kahdeksaa viikkoa enempää. Fuadilla on yksi unelma. Hän haluaisi isona valokuvaajaksi. Fuadin kuten monen muun Palestiinan Betlehemissä sijaitsevan Ephpheta-koulun (Ephpheta Paul VI Audio-Phonetic Rehabilitation) oppilaan haave unelma-ammatista jää kuitenkin usein toteutumatta, sillä kuurojen mahdollisuudet ammattikoulutukseen ovat Palestiinassa heikot.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiokulttuurista innostamista ja voimauttavan videon menetelmää työkaluina video-opetuksen suunnittelussa sekä toteutuksessa. Lisäksi selvitin minkälaiset mahdollisuudet videotyöskentely antaa sosiokulttuuriseen innostamiseen ja voimaantumiseen sekä minkälaisia yhtäläisyyksiä videotyöskentelyllä ja voimauttavalla valokuvalla on.
Tutkimukseni kehittämishankkeena olen suunnitellut ja toteuttanut video-opetusta kuuroille lapsille tarkoitetulla Ephpheta-koululla, Betlehemissä, Palestiinassa helmikuussa 2011. Lapset opiskelivat kuvauksen, käsikirjoittamisen ja dramaturgian perusteita sekä tuottivat lyhytvideoita aiheesta Haaveet. Tutkimukseni tutkielmaosassa arvioin ja analysoin kehittämishanketta sosiokulttuurisen innostamisen ja voimaantumisen näkökulmasta. Aineistona olen käyttänyt sosiokulttuurista innostamista, voimaantumista ja voimauttavaa valokuvaa käsittelevää kirjallisuutta. Lisäksi olen hyödyntänyt omia havaintojani ja kokemuksiani sekä videokurssille osallistuneiden lasten ryhmähaastatteluja.
Videotyöskentely soveltuu tutkimukseni mukaan hyvin sosiokulttuurisen innostamisen ja voimaantumisen välineeksi. Tätä päätelmää tukevat kurssin aikana tekemäni havainnot sekä lasten ryhmähaastatteluissa antamat vastaukset. Tutkimukseni osoittaa, että videotyöskentely antoi lapsille välineitä ja taitoja, joiden avulla heillä olisi mahdollisuus muuttaa asenteita niin oman yhteiskuntansa sisällä kuin sen ulkopuolellakin.
...
Alternative title
Videotyöskentely sosiokulttuurisen innostamisen ja voimaantumisen välineenä kuurojen koululla PalestiinassaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuurojen historiasta voimaantumiseen : kuurojen yläkoululaisten hyvinvointi koulussa ja vapaa-ajalla
Keski-Levijoki, Eetu (2009) -
Mahdollistava yhteisöllisyys : sukellus setlementtityöhön
Sternberg, Synnöve (2011)Tutkielman tavoitteena on kuvata suomalaisissa setlementeissä tehtävää yhteisötyötä em-piirisen kysely- ja haastatteluaineiston perusteella. Siinä kuvataan erilaisia toiminnallisia käytäntöjä sekä niiden vaikutusta ihmisten ... -
Kuurojen opettajien ammattilehden diskurssit 1892-2005 : näkemyksiä opetustyöstä, oppilaasta ja suomalaisesta viittomakielestä
Savolainen, Anu; Toura, Outi (2009)Kriittinen diskurssianalyyttinen tutkimus tarkasteli kuurojen ja sokeain opettajain liitto ry:n (KSOL) ammattilehden kirjoituksia. Kuurojen opettajien ammattilehden kirjoituksia ei ole aikaisemmin tutkittu, eikä kriittistä ... -
Intercultural empathy between Palestinian and Israeli individuals : a qualitative study utilizing grounded theory
Jackson, Kelsea Jayne (2017)This study addresses intercultural empathy as a concept, and if or how it might be present among conflicting parties, specifically between Palestinian and Israeli individuals. Since there are many definitions of the word ... -
Voimaantumisen orientaatiot työvalmennuksessa : koetut tuen elementit voimaantumisen mahdollistajina
Vilen, Henriikka (2015)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Sosiaalityö VILEN, HENRIIKKA: Pro gradu -tutkielma, 90 sivua, 5 liitesivua Kevät 2015 Ohjaaja: Elina Virokannas Tutkielma käsittelee koettuja tuen ...