Show simple item record

dc.contributor.authorUosukainen, Lea Kaarina
dc.date.accessioned2015-01-19T09:35:54Z
dc.date.available2015-01-19T09:35:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1464859
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45116
dc.description.abstractTässä pro gradu tutkielmassa selvitettiin suomalaiseen tautiperimään kuuluvaa perinnöllistä IOSCA-tautia sairastavan lapsen ja nuoren soveltavaa liikuntaa valtion erityiskoulun arjessa. Tämän peruskartoituksen liikunnasta sysäsi käyntiin tutkimustiedon puute IOSCAan liittyvästä liikunnasta. Tutkimukseen osallistunut lapsi sairasti peittyvästi periytyvää hermostoperäistä aivosairautta. Tähän laadulliseen toimintatutkimukseen osallistui soveltavan liikunnan ryhmästä IOSCA oppilas koko varsinaisen peruskouluaikansa 1993 - 2003. Koko tämän ajan toimin soveltavan liikunnan opettajana ja osallistuvana tutkijana kyseisessä ryhmässä. Etnografina osallistuin omakohtaisesti soveltavaan liikuntaan, havainnoin tutkimuskohdetta ja ympäristöä, jossa toimin. Tutkimusprosessissa lähdin liikkeelle empiirisistä havainnoistani (esim. runsaista kenttämuistiinpanoista, kirjallisista dokumenteista, litteroiduista haastatteluista ja keskusteluista). Poimin niistä IOSCA-lapsen kouluvuosilta kuvaukset soveltavan liikunnan käytännöistä, ja tulkitsin niitä auki kirjoittaessani hermeneuttiseksi kertomukseksi teemoihin ”Liiku leikkien”, ”Liiku oppien” ja ”Liiku kuntoutuen” hiljaisen tietoni, koulutukseni ja kokemusteni perusteella. Asiantuntijoiden haastatteluista poimin perustutkimukseen mielestäni kiinteästi liittyvää aineistoa IOSCAsta: viittomakielen merkitys kommunikaatiossa, fysioterapia kehon fyysisten toimintojen ylläpitämisessä ja apuvälineiden välttämättömyys taudin edetessä. Välttämätön, vaan ei vähäisin, oli lupa tutkimuksen tekoon ja tiedot äidiltä lapsen kehityksestä ja vastuulääkäriltä lapsen hoidoista. Kohdekoulussa moniammatillinen työryhmä ponnisteli tiiviisti IOSCA-lapsen ja nuoren liikkumisen, liikunnan ja fyysisen toimintakyvyn ylläpitämiseksi, jotta ”hänelle voitaisiin järjestää kouluaikana sisältörikas, elämisen arvoinen elämä, vaikka tämä IOSCA -tauti eteneekin kuin juna. Tärkeää oli ilon ja virkistyksen sekä rikkaiden elämän kokemusten tuottaminen ja ainutkertaisen elämän arvokkuus.”fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (129 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherIOSCA
dc.subject.othersoveltava liikunta
dc.subject.otherhermeneuttinen kerronta
dc.subject.otheretnografia
dc.title"Jokainen elämä on tärkeä" : kohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
dc.title.alternativekohtaamisia IOSCA -lapsen ja nuoren liikunnan tarpeiden ohjaamassa soveltavassa koululiikunnassa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201501191137
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.subject.methodEtnografia
dc.date.updated2015-01-19T09:35:55Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoIOSCA-tauti
dc.subject.ysoerityisliikunta
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoerityiskoulut
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright