Päiväkotien lähiympäristöjen tarjoamat ja käytetyt mahdollisuudet lasten liikunnallisen aktiivisuuden toteuttamiselle
Tiivistelmä. Korhonen, Jarmo. 2014. PÄIVÄKOTIEN LÄHIYMPÄRISTÖJEN TARJOAMAT JA KÄYTETYT MAHDOLLISUUDET LASTEN LIIKUNNALLISEN AKTIIVISUUDEN TOTEUTTAMISELLE. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 84 sivua + liitteet.
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli tietoisuus siitä, että päiväkotien omat fyysiset sisä- ja ulkotilat ovat usein riittämättömät toteuttaa riittävän monipuolista liikunnallista aktiivisuutta lapsille. Liikunnallisen aktiivisuuden erilaiset hyödyt lapsille ovat kiistattomat, joten päiväkodin lähiympäristöt tarjoavat lisää mahdollisuuksia toteuttaa lasten liikunnallista aktiivisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia päiväkodin lähiympäristöt tarjoavat lasten liikunnallisen aktiivisuuden toteuttamiselle ja miten päiväkodit ovat käyttäneet näitä lähiympäristön paikkoja. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät liittyvät päiväkodin lähiympäristöjen käyttöön.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kaksi keskisuomalaista päiväkotia. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla näiden päiväkotien lähiympäristöjä, jossa tarkoituksena oli kartoittaa lähiympäristöt kokonaisuudessaan. Päiväkotien näkökulmaa lähestyttiin toteuttamalla kaksi parihaastattelua, joissa haastateltavina olivat kaksi lastentarhanopettajaa molemmista päiväkodeista. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lähiympäristöjen tarjoamat mahdollisuudet vaihtelivat sen mukaan, oliko kyseessä metsä-, asutus- tai peltoalue vai rakennettu liikuntaympäristö. Tutkimuksen mukaan päiväkodit käyttävät lähiympäristön paikoista erityisesti metsäalueiden, leikkipuistojen ja urheilukenttien tarjoamia liikunnallisen aktiivisuuden mahdollisuuksia. Tutkimus osoittaa, että lähtökohdat, päivärytmi, henkilökunnan määrä, lasten ikä, vuodenajat sekä päiväkodin aikuisten oma suhtautuminen ovat liittyvät merkitsevästi päiväkotien lähiympäristöjen käytölle.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että maastossa kulkemisen helppoudella tai vaikeudella on yhteys siihen, millaisia mahdollisuuksia lähiympäristöjen metsäalueet tarjoavat lasten liikunnalliselle aktiivisuudelle. Päiväkodin henkilöstön oma suhtautuminen on merkittävin tekijä sille, miten päiväkodit käyttävät hyödykseen lähiympäristöjen tarjoavia mahdollisuuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Jämsä, Anni; Möttönen, Veera (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien liikunnallisen tuen yhteyttä 6–11- vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja vanhempien käsityksiä ... -
Vanhempien, kavereiden ja liikunnanopettajan liikunnallisen tuen yhteys 6-11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Collan, Emilia; Suikkanen, Saija (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 6–11-vuotiaiden lähipiirissä olevien sosiaalisten toimijoiden liikunnallisen tuen yhteyksiä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Liikunnallista tukea tarkasteltiin vanhempien, ... -
”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
Piiroinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät ... -
Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
Mantsinen, Anni (2010)Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tavoitteista ja lasten liikuntasuhteen sekä liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta
Hautalampi, Masi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tärkeimmistä tavoitteista sekä lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.