Keuruun musiikkileiri : oppia, iloa ja motivaatiota musiikin harrastamiseen
Tutkimus selvittää musiikkileirille osallistumisen merkitystä soitto-opinnoista motivoitumiselle sekä tarkastelee musiikkileiriä oppimisympäristönä. Musiikkileiritoiminta on käynnistynyt Suomessa 1960-luvulla ja on vakiinnuttanut paikkansa osana maamme musiikinopetusjärjestelmää. Leiritoimintaa on kuitenkin tutkittu ja kehitetty valtakunnallisesti hyvin vähän.
Tutkimus on aineistolähtöinen tapaustutkimus Keuruun musiikkileiristä. Tutkimusaineisto on kerätty sähköpostikyselyllä 11 leiriopettajalta helmi–maaliskuussa 2014 sekä haastattelemalla neljää leiriläistä musiikkileirin aikana kesällä 2013.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että musiikkileirille osallistuminen tukee musiikkiharrastusta paitsi lisäten ylimääräisen kesälukukauden pitkän kesätauon keskelle, myös tarjoten erilaisen ja innostavan, musiikin opiskelulle sopivan oppimisympäristön. Leiriopintojen intensiivisyys ja soiton suuren määrän aikaansaama kehittymisen näkyminen vahvistaa suoritus- ja saavutusmotiiveita. Monipuolinen ohjelma kursseineen ja konsertteineen tarjoaa polkuja musiikin kokonaisvaltaiseen kokemiseen ja siitä nauttimiseen ja ruokkii siten oppilaan musiikillista innostusta. Leiriympäristössä oman opettajan lisäksi mallia ja tukea ovat antamassa koko leiriperhe henkilökuntineen ja leiriläisineen. Leirikaverit tarjoavat vertaistukea ja yhdessä eläminen ja soittaminen tuo joskus yksinäiseltä vaikuttavaan harrastukseen vahvan yhteisöllisen puolen.
Leiri mahdollistaa soitto-opinnoille tärkeiden motiivien vahvistamista ja taitojen oppimista niin aloittelijoiden, opinnoissaan pitkälle edenneiden soittajien, satunnaisten soittelijoiden kuin motivaatio-ongelmien kanssa painivien harrastajienkin kohdalla.
...
Alternative title
Oppia, iloa ja motivaatiota musiikin harrastamiseenMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se mikä meissä soi" : pitkäaikaisen musiikin harrastamisen kokemuspolkuja
Rankila, Anu (2024)Sitoutuminen pitkäaikaisesti musiikin harrastamiseen edellyttää sisäistä motivaatiota ja intentionaalisuutta (Ryan & Deci, 2002, 3; Ryan & Deci, 2017, 4, Vasalampi, 2017, 54). Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka ... -
Musiikkiluokan käymisen yhteys elinikäiseen musiikin harrastamiseen ja ammatilliseen suuntautumiseen
Vainikainen, Marjo (2014)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia yhteyksiä musiikkiluokan käymisellä on musiikin elinikäiseen harrastamiseen ja ammatilliseen suuntautumiseen. Lisäksi tarkastellaan musiikkiluokan käyneiden kokemuksia ... -
"Oli halu soittaa heviä ja julistaa sanaa" : suomalaisen gospelmuusikon profiili
Nikula, Mikko (2012)Tutkielman tavoitteena on ollut kartoittaa suomalaisen gospelmuusikon profiilia kyselytutkimuksen keinoin, johon on vastannut 98 muusikkoa ja musiikin harrastajaa vuosina 2006-2007, sekä kuvailla suomalaista gospelkulttuuria. ... -
Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
Loukkaanhuhta, Ulla (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko vapaa-ajan harrastamisella, harrastusten määrällä, tai erityisesti liikunta- tai musiikkiharrastuksella yhteyttä ensimmäisen luokan oppilaiden lukemisen ja matematiikan ... -
Sosioekonomisen aseman, musiikkiharrastuksen ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteydet
Vitikka-Koponen, Pirja (2019)Sosioekonomisen aseman on osoitettu olevan yhteydessä henkilön terveyttä ylläpitäviin ja edistäviin voimavaroihin kuin myös tiedetään musiikin ja laulamisen olevan positiivisesti yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin. Tässä ...