Show simple item record

dc.contributor.authorNieminen, Iida
dc.date.accessioned2014-12-12T08:00:12Z
dc.date.available2014-12-12T08:00:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453470
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44854
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kouluetnografian keinoin miten luokkavuorovaikutus ja opetus tukevat lievästi kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja itsenäisyyttä. Keskeisenä ajatuksena oli elämäntaitojen tai päivittäisten arjen taitojen merkitys itsenäisyyden tukemisessa ja itsenäistymiseen tähtäävien taitojen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia ajatuksia luokan opettajalla on elämäntaidoista ja niiden opettamisesta. Tutkimuksen aineisto on etnografinen, ja se koostuu havainnointi- ja keskusteluaineistoista sekä haastattelusta. Aineisto kerättiin yläkouluikäisten lievästi kehitysvammaisten oppilaiden luokassa, ja se analysoitiin sisällönanalyysillä etnografisen analyysin menetelmin. Tutkimus osoitti, että lievästi kehitysvammaisia yläkouluikäisiä oppilaita paitsi tuetaan koulun arjessa itsenäistymiseen ja osallisuuteen liittyvissä taidoissa, heitä myös ohitetaan holhoamalla ja puolesta tekemällä. Elämäntaidot olivat luokan arjessa joka päivä läsnä, mutta niitä opetettiin vain lähinnä kotitalouden tunnilla. Päivittäiset arjen toiminnot kuten vessassa käynti ja pukeutuminen vievät aikaa koulun arjessa, mutta näitä taitoja ei oppilaille systemaattisesti tai tavoitteellisesti opetettu niin, että ne olisivat automatisoituneet osaksi oppilaiden itsenäistä toimintaa. Aikuisten rooli elämäntaitoihin ohjaamisessa ja kehottamisessa oli vahva. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lievästi kehitysvammaisten opetus sekä nuorten ja aikuisten välinen vuorovaikutus ei tukenut nuorten elämäntaitojen ja siten itsenäisyyden kehittymistä. Aikuisten tulisi luokkavuorovaikutuksessa tukea oppilaiden osallisuutta ja itsenäisyyttä kannustamalla tekemään itse sekä ohjaamalla itsenäiseen päätöksentekoon. Opetuksessa kehitysvammaisen oppilaan itsenäisyyttä ja osallisuutta tulisi tukea yhdessä asetetuilla, oppilaslähtöisillä tavoitteilla, suunnitelmallisella ja suoralla opetuksella, kertaamalla ja oppimisen tarpeita arvioimalla. Näin ei tässä tutkimuksessa tapahtunut.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (70 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkehitysvammaisuus
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otheritsenäisyys
dc.subject.otherelämäntaidot
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.otheropetus
dc.subject.otheretnografia
dc.titleKehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412123488
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodEtnografia
dc.date.updated2014-12-12T08:00:12Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokehitysvammaisuus
dc.subject.ysokehitysvammaiset
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoitsenäisyys
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoelämäntaito
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright