Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLundell, Jan
dc.contributor.advisorMikkonen, Inka
dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorNikula, Antti
dc.date.accessioned2014-12-07T21:16:14Z
dc.date.available2014-12-07T21:16:14Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453267
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44824
dc.description.abstractTutkielman kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin tietotekniikan roolin muutoksia kemian opetuksessa sekä etsittiin Suomessa ja kansainvälisesti kokeiltuja käytäntöjä mobiililaitteiden hyödyntämisestä kemian opetuksessa. Tablettien käyttöä on kokeiltu runsaasti niin Suomessa kuin muissakin maissa, mutta tutkimustietoa tablettien hyödyistä ja vaikutuksista opetuskäytössä on vielä niukasti. Kokeilujen perusteella tablettien käytettävyys koetaan hyväksi ja niiden nähdään parantavana opiskelumotivaatiota. Tablettien, tämän tutkimuksen tapauksissa Applen iPadien, käyttöä kemian opetuksessa tutkittiin kahdessa tapaustutkimuksessa. Niiden tavoitteina oli selvittää, miten iPadit toimivat osana laboratorio-opetusta, ja kuinka niitä hyödynnetään osana kemian lukio- opetusta. Ensimmäisessä tapauksessa iPadit liitettiin osaksi Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen opettajaopiskelijoiden kemian laboratoriokurssia. Tarkoituksena oli selvittää, miten iPadit toimivat osana laboratorio-opetusta ja mitä hyötyä iPadeista olisi laboratorio-opiskeluun. Hyödyllisimmäksi ominaisuudeksi opiskelijat kokivat kokeellisen mittausdatan keräämisen iPadien avulla ja tulosten tallentamisen Google Drive -pilvipalveluun. Myös töiden dokumentointi kuvin ja videoin toi opiskelijoille lisäarvoa laboratoriokurssin suorittamiseen. Toisessa tapauksessa tutkittiin lukiolaisten toiminnan muutosta oppitunneilla. Jyväskylän normaalikoulun oppitunteja kuvattiin pysäytyskuvatekniikalla ennen ja jälkeen luonnontieteen luokkaan tehtyjä muutostöitä. Saatu kuva-aineisto koodattiin ja saadusta koodiaineistosta selvitettiin, miten oppilaiden työskentely jakautui yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn oppitunneilla sekä millaisia teknologisia välineitä he käyttävät oppitunneilla. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaiden yksilötyöskentely jakautui ennen ja jälkeen muutosprosessin. Koodien analysoinnin jälkeen nähtiin oppimisympäristön muutoksen lisänneen oppilaiden työskentelyä ryhmissä sekä iPadien käytön saaneen merkittävämmän osuuden osana oppilaiden yksilötyöskentelyä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (68 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlaboratorio-opetus
dc.titleTabletit kemian opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412073440
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.date.updated2014-12-07T21:16:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotaulutietokoneet
dc.subject.ysoiPad
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysotietokoneavusteinen opetus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot