Tabletit kemian opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2014Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin tietotekniikan roolin muutoksia kemian opetuksessa sekä etsittiin Suomessa ja kansainvälisesti kokeiltuja käytäntöjä mobiililaitteiden hyödyntämisestä kemian opetuksessa. Tablettien käyttöä on kokeiltu runsaasti niin Suomessa kuin muissakin maissa, mutta tutkimustietoa tablettien hyödyistä ja vaikutuksista opetuskäytössä on vielä niukasti. Kokeilujen perusteella tablettien käytettävyys koetaan hyväksi ja niiden nähdään parantavana opiskelumotivaatiota.
Tablettien, tämän tutkimuksen tapauksissa Applen iPadien, käyttöä kemian opetuksessa tutkittiin kahdessa tapaustutkimuksessa. Niiden tavoitteina oli selvittää, miten iPadit toimivat osana laboratorio-opetusta, ja kuinka niitä hyödynnetään osana kemian lukio- opetusta.
Ensimmäisessä tapauksessa iPadit liitettiin osaksi Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen opettajaopiskelijoiden kemian laboratoriokurssia. Tarkoituksena oli selvittää, miten iPadit toimivat osana laboratorio-opetusta ja mitä hyötyä iPadeista olisi laboratorio-opiskeluun. Hyödyllisimmäksi ominaisuudeksi opiskelijat kokivat kokeellisen mittausdatan keräämisen iPadien avulla ja tulosten tallentamisen Google Drive -pilvipalveluun. Myös töiden dokumentointi kuvin ja videoin toi opiskelijoille lisäarvoa laboratoriokurssin suorittamiseen.
Toisessa tapauksessa tutkittiin lukiolaisten toiminnan muutosta oppitunneilla. Jyväskylän normaalikoulun oppitunteja kuvattiin pysäytyskuvatekniikalla ennen ja jälkeen luonnontieteen luokkaan tehtyjä muutostöitä. Saatu kuva-aineisto koodattiin ja saadusta koodiaineistosta selvitettiin, miten oppilaiden työskentely jakautui yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn oppitunneilla sekä millaisia teknologisia välineitä he käyttävät oppitunneilla. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaiden yksilötyöskentely jakautui ennen ja jälkeen muutosprosessin. Koodien analysoinnin jälkeen nähtiin oppimisympäristön muutoksen lisänneen oppilaiden työskentelyä ryhmissä sekä iPadien käytön saaneen merkittävämmän osuuden osana oppilaiden yksilötyöskentelyä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tableteilla virtaa musiikinopetukseen : kokemuksia mobiiliteknologian käytöstä musiikin aineenopettajaopiskelijoiden opetusharjoittelussa
Salminen, Sanna; Ruodemäki, Rami-Jussi (Sibelius-akatemia, 2016) -
Tablet-laitteiden käyttö opetuksessa ja niiden opetuskäytön tukeminen
Natunen, Teemu (2013)Opettajat käyttävät tablet-laitteita monilla eri tavoilla mutta tiedonhaku on selkeästi laitteen yksi suurimmista käyttötavoista. Tutkimusten mukaan opettajat tietävät, kuinka laitteita käytetään mutta heiltä puuttuu tieto ... -
Pedagoginen tuki tietotekniikan hyödyntämisessä kemian opetuksessa
Tuukkanen, Jussi (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kemian opettajat toivovat pedagogiselta tuelta ja miten pedagoginen tuki vaikuttaa tietotekniikan käyttöön kemian opetuksessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa analysoidaan aikaisempien ... -
Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
Savolainen, Ilona (2024)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu ... -
Tabletit opetuskäytössä : opettajien kokemuksia Mobiluck-hankkeesta
Tuhkala, Ari (2013)Tableteista on muodostunut potentiaalinen vaihtoehto kouluissa käytettäväksi teknologiaksi. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä kahtatoista opettajaa Mobiluck- hankkeen lukioista. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.