The effect of paired associative stimulation-induced long-term potentiation-like plasticity on visuomotor learning
Aivojen hermostollisissa rakenteissa ja toiminnassa tapahtuu adaptaatiota motorisen oppimisen seurauksena. Eräs ehdotetuista malleista, johon muutokset voivat perustua on hermoliitoksen voimakkuuden pitkäaikainen tehostuminen eli pitkäkestoinen potentiaa-tio (LTP). Keinotekoisesti LTP:n kaltainen vaikutus voidaan tuottaa parillisella as-sosiatiivisella stimulaatiolla (PAS). Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että PAS voi parantaa tietyn tyyppistä motorista oppimista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on sel-vittää miten PAS:n tuottama LTP:n kaltainen plastisuus vaikuttaa visuomotorisen oppi-misen alkuvaiheeseen.
Visuomotorinen oppimistehtävä suoritettiin kolme kertaa PAS:n jälkeen. Oppimistehtävä oli tarkkuustehtävä, jossa koehenkilön piti seurata esimerkkivoimakäyrää mahdolli-simman tarkasti tuottamalla voima plantaarifleksiolla. Transkraniaalisella magneettisella stimulaatiolla tuotettiin motorisia herätepotentiaaleja (MEP) ennen PAS:ta ja jokaisen oppimistehtävän jälkeen. Lisäksi hermon sähköistästimulaatiota käytettiin Hoffman refleksin (h-reflex) ja maksimaalisen m-aallon mittaamiseen (Mmax). Koehenkilöt jaettiin kolmeen ryhmään: kontrolli (CON), vastaajat (RES; PAS tuotti MEP:n fasilitoitumista) ja ei-vastaajat (NON, PAS ei kasvattanut MEP:n kokoa).
Kaikki ryhmät paransivat suoritustaan oppimistehtävien 1 ja 3 välillä (L1 ja L3). Vain RES-ryhmä paransi suoritustaan välillä L2 ja L3. Suorituksen parantuminen oli merkit-sevä verrattuna CON-ryhmään ja lähes merkitsevä verrattuna NON-ryhmään. MEP:n amplitudit PAS:n jälkeen olivat seuraavat: RES 138,0 ± 98,6 % (POST1), 227,8 ± 130,2 % (POST2, p < 0,022) ja 228,4 ± 152,9 % (POST3, p < 0,012), NON 83,0 ± 35,2 % (POST1) 70,7 ± 21,7 % (POST2, p < 0,020) and 72.0 ± 15,5 % (POST3). MEP:n koossa ei tapahtunut muutoksia CON-ryhmässä. Myöskään h-refleksissä tai Mmax:ssa ei tapahtunut merkitseviä muutoksia eri mittausajankohtien välillä.
Kaikissa kolmessa ryhmässä suoritus parani saman verran välillä L1 ja L3. Kuitenkin oppimistehtävän lopussa PAS:lla näyttää olevan suotuisa vaikutus visuomotoriseen op-pimistehtävään.
...
Brain adapts in response to motor learning by changing neuroanatomical and functional properties. One proposed model for these changes is long lasting enhancement of synap-tic strength called long-term potentiation (LTP). LTP-like changes in motor cortex are possible to induce artificially with paired associative stimulation (PAS). Further, evi-dence exist that PAS can enhance specific types of motor learning. The aim of this re-search was to study the effect of PAS-induced LTP-like plasticity on early acquisition phase of brief visuomotor learning task.
A motor learning task was conducted three times following PAS. The learning perfor-mance was calculated as a magnitude of average error throughout the task. Transcranial magnetic stimulation was applied before (PRE) PAS and after each learning task to measure motor-evoked potentials (MEP) from soleus muscle. In addition, electrical nerve stimulation was used to measure the Hoffman reflex (h-reflex) and maximal com-pound muscle action potential (Mmax). The subjects were divided into three different groups: control (CON), responders (RES, PAS induced MEP facilitation) and non-responders (NON, PAS did not increase MEP size). All groups improved their perfor-mance between learning task 1 and 3 (L1 and L3). Only the RES group improved be-tween L2 and L3. The improvement was significant compared with CON and almost significant with NON. MEP amplitudes following PAS increased in RES group; 138.0 ± 98.6 % (POST1), 227.8 ± 130.2 % (POST2, p < 0.022) and 228.4 ± 152.9 % (POST3, p < 0.012). In the NON group MEP amplitudes were 83.0 ± 35.2 % (POST1) 70.7 ± 21.7 % (POST2, p < 0.020) and 72.0 ± 15.5 % (POST3). There were no changes in CON compared with PRE measurement. Both the h-reflex and Mmax did not change significantly between conditions.
Thus, the learning performance did not differ between the groups when compared the total amount of learning (between L1 and L3). However, at the end of the learning task as the learning proceeded, PAS seems to have an beneficial impact on visuomotor learn-ing task.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The effects of motor imagery and Paired associative stimulation on cortical excitability
Kumpulainen, Susanne (2009)ABSTRACT Kumpulainen, Susanne 2009. The effect of PAS and motor imagery on the excitability of the motor cortex. Department of Biology of Physical Activity, University of Jyväskylä. Master’s theses of biomechanics. 41 ... -
Associations of physical fitness with cortical inhibition and excitation in adolescents and young adults
Skog, Hanna Mari; Määttä, Sara; Säisänen, Laura; Lakka, Timo A.; Haapala, Eero A. (Frontiers Media, 2024)Objective: We investigated the longitudinal associations of cumulative motor fitness, muscular strength, and cardiorespiratory fitness (CRF) from childhood to adolescence with cortical excitability and inhibition in ... -
Modulation of plasticity of the soleus area of the motor cortex using paired associative stimulation
Kumpulainen, Susanne (University of Jyväskylä, 2015)Paired associative stimulation (PAS) repeatedly combines single somatosensory nerve stimuli with single transcranial magnetic stimuli to induce bidirectional changes in the excitability of the cortical projections to ... -
Corticospinal adaptations to strength training and its associations to rate of force development
Enroth, Miro (2022)Introduction. Neuromuscular determinants underlying rate of force development during rapid muscle contractions may be more relevant compared to maximal strength in many athletic events characterized by power and speed, as ... -
Transcranial direct current stimulation effects on cortical excitability and learning during a dorsiflexion motor task
Gomez-Guerrero, Gonzalo (2019)Transcranial direct current stimulation (tDCS) is a method that could induce changes on the corticospinal excitability and enhanced motor learning. Nevertheless, research on the topic still ongoing due to the great variability ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.