The effect of paired associative stimulation-induced long-term potentiation-like plasticity on visuomotor learning
Abstract
Aivojen hermostollisissa rakenteissa ja toiminnassa tapahtuu adaptaatiota motorisen oppimisen seurauksena. Eräs ehdotetuista malleista, johon muutokset voivat perustua on hermoliitoksen voimakkuuden pitkäaikainen tehostuminen eli pitkäkestoinen potentiaa-tio (LTP). Keinotekoisesti LTP:n kaltainen vaikutus voidaan tuottaa parillisella as-sosiatiivisella stimulaatiolla (PAS). Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että PAS voi parantaa tietyn tyyppistä motorista oppimista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on sel-vittää miten PAS:n tuottama LTP:n kaltainen plastisuus vaikuttaa visuomotorisen oppi-misen alkuvaiheeseen.
Visuomotorinen oppimistehtävä suoritettiin kolme kertaa PAS:n jälkeen. Oppimistehtävä oli tarkkuustehtävä, jossa koehenkilön piti seurata esimerkkivoimakäyrää mahdolli-simman tarkasti tuottamalla voima plantaarifleksiolla. Transkraniaalisella magneettisella stimulaatiolla tuotettiin motorisia herätepotentiaaleja (MEP) ennen PAS:ta ja jokaisen oppimistehtävän jälkeen. Lisäksi hermon sähköistästimulaatiota käytettiin Hoffman refleksin (h-reflex) ja maksimaalisen m-aallon mittaamiseen (Mmax). Koehenkilöt jaettiin kolmeen ryhmään: kontrolli (CON), vastaajat (RES; PAS tuotti MEP:n fasilitoitumista) ja ei-vastaajat (NON, PAS ei kasvattanut MEP:n kokoa).
Kaikki ryhmät paransivat suoritustaan oppimistehtävien 1 ja 3 välillä (L1 ja L3). Vain RES-ryhmä paransi suoritustaan välillä L2 ja L3. Suorituksen parantuminen oli merkit-sevä verrattuna CON-ryhmään ja lähes merkitsevä verrattuna NON-ryhmään. MEP:n amplitudit PAS:n jälkeen olivat seuraavat: RES 138,0 ± 98,6 % (POST1), 227,8 ± 130,2 % (POST2, p < 0,022) ja 228,4 ± 152,9 % (POST3, p < 0,012), NON 83,0 ± 35,2 % (POST1) 70,7 ± 21,7 % (POST2, p < 0,020) and 72.0 ± 15,5 % (POST3). MEP:n koossa ei tapahtunut muutoksia CON-ryhmässä. Myöskään h-refleksissä tai Mmax:ssa ei tapahtunut merkitseviä muutoksia eri mittausajankohtien välillä.
Kaikissa kolmessa ryhmässä suoritus parani saman verran välillä L1 ja L3. Kuitenkin oppimistehtävän lopussa PAS:lla näyttää olevan suotuisa vaikutus visuomotoriseen op-pimistehtävään.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412033425Käytä tätä linkitykseen.
Language
English