Terveysteknologiayritysten suhdetoiminta ja verkostojen rakentaminen kansainvälisillä markkinoilla
Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, miten terveysteknologiayritykset ovat viestineet päästäkseen kansainvälisille markkinoille. Tutkielmassa selvitettiin, miten terveysteknologia- yritykset viestivät rakentaakseen kansainvälisiä verkostoja, millaista suhdetoimintaa yritykset harjoittavat ulkomaisten sidosryhmiensä kanssa, millaisilla viestintäkeinoilla yritykset rakentavat luottamusta sidosryhmiensä kanssa ja millaisia viestintävälineitä ne käyttävät viestiäkseen ulkomaisten sidosryhmiensä kanssa. Tutkimus toteutettiin yritysjohtajien teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että yritysten toimitusjohtajilla on merkittävä rooli verkostojen rakentamisessa. Merkittävimpänä verkostoitumisen välineenä koettiin henkilökohtainen tapaaminen. Messut ja kongressit nähtiin hyvinä verkostoitumisen foorumeina. Verkostoitumisessa hyödyn-nettiin myös mielipidevaikuttajia. Säännöllinen yhteydenpito sidosryhmiin koettiin tärkeänä. Merkittävänä suhdetoiminnan muotona nousi esille henkilökohtaisten suhteiden ja jopa kaveruuden rakentaminen yhteistyökumppaneiden kanssa. Tutkimusaineistosta nousi esiin kuusi pääasiallista viestintäkeinoa, joilla yritykset pyrkivät osoittamaan luottamusta. Nämä ovat henkilökohtainen tapaaminen, referenssien hyödyntäminen, nopea reagointi ja kysymyksiin vastaaminen, tiedottaminen ja kumppanin pitäminen ajan tasalla, aikatauluista ja lupauksista kiinni pitäminen sekä tuotteiden ja dokumenttien siisti ulkoasu.
Sähköposti oli tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä käytetyin viestintäväline. Sen sijaan sosiaalista mediaa yritykset eivät juuri hyödyntäneet kansainvälisessä toimintaympäristössään.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkostotalous ja luottamus
Ruuskanen, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
The internationalization of Central Finnish firms : framing the process and actors
Vaulasvirta, Anton (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millaisia tarinoita yrittäjät luovat yrityksen kansainvälistymisestä Keski-Suomesta. Pienet ja keskisuuret yritykset, tai pk-yritykset, kohtaavat erilaisia haasteita kansainväl ... -
Internationalization pathways of family SMEs
Kontinen, Tanja (University of Jyväskylä, 2011) -
The development and management of interpersonal trust in a business network in health, exercise, and wellbeing markets
Hakanen, Mila (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to explore the development, management and measurement of interpersonal trust in the context of a business network. More specifically, the focus is building and managing trust in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.