dc.contributor.author | Eränpalo, Nina | |
dc.date.accessioned | 2014-11-28T11:01:52Z | |
dc.date.available | 2014-11-28T11:01:52Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1452038 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44764 | |
dc.description.abstract | Maahanmuutto ja monikulttuurisuus ovat arkipäivää 2010-luvun Suomessa. Väestörakenteen
muutos ja ulkomaalaisen väestön kasvu ovat asettaneet yhteiskunnallemme uusia haasteita
tasa-arvon ja kotoutumisen näkökulmasta. Liikunnan ja urheilun mahdollistamat kohtaamiset
kantaväestön ja maahanmuuttajien välillä voivat olla lieventämässä näitä haasteita tukemalla
kotoutumista sekä kulttuurien välistä dialogista vuorovaikutusta. Nyt ja tulevaisuudessa, kansallisuuteen
ja kulttuuriin katsomatta, kaikilla liikunta-alan toimijoilla on mahdollisuus toimia
monikulttuurisuuden edistäjinä, koko väestön terveitä elämäntapoja, fyysistä ja psyykkistä
hyvinvointia tukien.
Tämän kvalitatiivisen eli laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena oli etsiä vastauksia kysymykseen,
miten liikunta-alan vertaisohjaajakoulutukseen osallistuneet maahanmuuttajataustaiset
aikuisopiskelijat kokevat omakohtaiseen tai organisoituun liikuntatoimintaan osallistumisen
vaikuttaneen heidän kotoutumiseensa Suomessa. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta
oli hermeneuttis-fenomenologinen ja tutkimusaineisto kerättiin narratiivien eli vapaan
kirjoittamisen keinoin.
Tämän tutkimuksen mukaan liikuntatoimintaan osallistuminen edistää Suomeen kotoutumista.
Tutkimukseen osallistuneet liikunnallisesti aktiiviset maahanmuuttajataustaiset opiskelijat
kokevat liikuntatoimintaan osallistumisen merkitykselliseksi monista eri syistä. Näitä syitä
ovat mahdollisuus jatkaa omaa aikaisemmin omassa kotimaassa aloitettua liikunta tai urheiluharrastusta,
vahvistaa ja luoda sosiaalisia suhteita, halu jakaa omaa osaamista ja kannustaa
toisia maahanmuuttajia liikkumaan vertaistuen avulla. Muita syitä ovat lisäksi omasta hyvinvoinnista
ja terveydestä huolehtiminen, suomen kielen ja kulttuurin oppiminen, sekä liikuntaalalla
työllistyminen ja kouluttautuminen.
Tutkimukseen osallistuneiden, liikunnallisesti aktiivisten maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden
myönteiset kokemukset liikuntatoimintaan osallistumisesta näyttävät tukevan heidän
henkilökohtaista kotoutumistaan sekä heidän työtään kannustavina ja ymmärtäväisinä liikunta-
alan vertaisohjaajina toisille maahanmuuttajille. | fi |
dc.description.abstract | In this decade immigration and multiculturalism is everyday life in Finland. The changes in
the structure of the population and the increasing number of the immigrants have brought up
new challenges for equality and acculturation in our society. The sports related encounters
between the Finns and the immigrants can alleviate these challenges by supporting acculturation
and the intercultural dialogue. Now and in the future, all actors in the sports industry,
irrespective of their national or cultural background, have the opportunity to support multiculturalism,
promoting the healthy way of living as well as the physical and mental wellbeing
of the whole population.
The aim of this qualitative case study was to find out how the P.E peer mentor students experience
the significance of their personal or organised sports activities when acculturating to
Finland. The science philosophical approach of this study is the hermeneutic phenomenology
one. The case material was gathered by writing the narratives in free words.
The findings indicate that participating in sports activities promotes the acculturation to Finland.
Being active in sports is regarded significant for many reasons. To these reasons belong
the possibility to continue the sports activity started already in the home country, the chance
to strengthen and create social networks, as well as the desire to share own competence and
provide P.E. peer support for other immigrants. In addition, the findings indicate that sports
supports taking care of the one’s own well-being and health, learning the Finnish language
and culture, as well as giving the opportunity to work and study in the P.E field.
The research showed that the positive experiences of being active in sports seem to support
the physically active students personal acculturation to Finland but also their work as motivating
and understanding P.E peer mentors for the other immigrants. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (65 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Monikulttuurisuus | |
dc.subject.other | kotoutuminen | |
dc.subject.other | liikuntatoiminta | |
dc.subject.other | dialogisuus | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.title | "Urheilu on ollut suurin ja parhain apu minulle luomaan sosiaalista verkkoa ja kotoutumaan Suomeen" : Kisakeskuksen vertaisohjaajakoulutukseen osallistuneiden maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia liikuntatoiminnan merkityksestä | |
dc.title.alternative | Kisakeskuksen vertaisohjaajakoulutukseen osallistuneiden maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia liikuntatoiminnan merkityksestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201411283392 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2014-11-28T11:01:53Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | kotoutuminen | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | dialogisuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | liikuntaharrastus | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.subject.yso | terveys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |