dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo | |
dc.contributor.author | Salminen, Jukka-Pekka | |
dc.date.accessioned | 2014-11-25T11:56:46Z | |
dc.date.available | 2014-11-25T11:56:46Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1451975 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44733 | |
dc.description.abstract | Salminen, Jukka-Pekka (2014). ”Se on just toi yhteisöllisyys mikä on tässä kannattajaporu-kassa, että jos ei näitä tyyppejä täällä ois”: Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattajien ko-kemuksia kannattajuudesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapeda-gogiikan pro gradu -tutkielma, 46 s.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää suomalaisten jalkapalloa seuraavien henkilöiden jalkapallokannattajuuden kehitystä ja heidän päätymistään Suomen maajoukkueen kannattaji-en (SMJK) jäseneksi. Tutkimuksessa tarkastellaan kannattajien kokemuksia aina jalkapalloon kiinnostumisesta päätyen maajoukkueen kannattajien keskuudessa vallitsevaan tunnelmaan. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin viidellä puolistrukturoidulla teemahaas-tattelulla, jonka jälkeen litteroitu aineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn kautta poh-dittavaksi hermeneutiikkaa käyttäen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään jalkapallokulttuurin kehittymistä sekä kannatuskult-tuurin ensiaskelia Suomessa. Suomessa jalkapallo on harrastetuin laji seuratoiminnassa, mut-ta urheilua seuraavan yleisön keskuudessa jalkapallo ei ole suosituin. Menestymättömyys näyttäisi olevan suuri syy siihen, miksi kansa ei ole löytänyt kunnolla jalkapallokatsomoihin. Sen sijaan ulkomaisia ja etenkin englantilaista jalkapalloa kannatetaan ja seurataan Suomessa perinteisesti paljon. Iso osa suomalaisten kannattajaidentiteeteistä luokitellaankin juuri anglo-fiilisiksi. Myös monien katsojien pessimistinen suhtautuminen pelin tasoon vaikuttaa kanna-tuskulttuurin kehitykseen. Viime vuosikymmenen aikana kannattamisesta on alkanut kuiten-kin tulla aktiivisempaa ja näkyvämpää. Uudenlainen moderni kannatuskulttuuri on tullut vii-mein Suomeen, jota parhaiten edustaa Suomen maajoukkueen kannattajat.
Maajoukkueen kannattajiksi päädytään, koska halutaan kuulua ryhmään ja olla osa jotain isompaa kokonaisuutta. Kannattajayhteisön pariin ajautuu kaikenlaisia ihmisiä katsomatta heidän sosioekonomista taustaa. Jalkapallo on kuitenkin ollut monesti jollain tapaa heidän elämässään mukana harrastuksen tai ystävien ja perheen kautta. Maajoukkueen kannattajat kokevat voimakasta yhteisöllisyyttä katsomoissa ja sosiaalistuvat keskenään nopeasti. He pyrkivät toiminnallaan ensisijaisesti luomaan positiivista ja tarttuvaa tunnelmaa stadioneille peleissä ja antamaan muille katsojille hyvän kokemuksen ottelutapahtumasta.
Viimeisten vuosien aikana etenkin Suomen maajoukkueen kannattajat ovat saavuttaneet ar-vostetun aseman Euroopankin mittakaavassa ja tekevät hyvää työtä suomalaisen jalkapallo-kulttuurin eteen parantaen positiivisesti myös Suomen imagoa. Menestys kuitenkin vauhdit-taisi edelleen jalkapallon kannatuskulttuurin nousua, sillä suomalaisten on todettu olevan ehkä urheiluhulluuden sijaan enemmän menestyshullua kansaa, joskin jalkapallomaajoukkueen kannattajat tekevät tässä poikkeuksen.
Avainsanat: suomalainen, jalkapallo, kannattaja, fani, kannatuskulttuuri, yhteisöllisyys, sosi-aalistuminen, Suomen maajoukkue | fi |
dc.description.abstract | Salminen, Jukka-Pekka (2014). ”You know, it’s just that certain communality of this group of people, like what if I didn’t have them in my life”: Experiences of the organized supporters of the Finnish football national team. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Physical Education Master’s Thesis in Sports Pedagogy, 46 p.
This thesis sets out to analyze the development of chosen individuals’ supportmanship and their path to becoming an official supporter (part of SMJK). The thesis discusses reasons of being interested in football and culture among the supporters. A qualitative study was con-ducted and it was carried out through five different half-structured theme interviews, after which transcribed data was analyzed for hermeneutic discussing by way of thematics and typ-ing.
The theoretical part of the thesis deals with the development of football culture and the first steps of football culture in Finland. In Finland, football is the most popular sport by number of licenses but among the general public that is not the case. The lack of success seems to be the biggest reason why spectatorship has stayed low throughout the years. On the other hand, foreign, and especially British, teams are supported and followed in Finland very intensely. The great majority of football supporters can be labeled as Anglophiles. The pessimistic view of many of the spectators has a negative impact of the development of fan culture. Within the last decade, however, being a fan has become more commonplace and it’s become more ac-tive throughout. A new kind of modern fan culture has reached Finland and the Finnish foot-ball national team supporters best represent it.
People become organized, official, supporters because they want to belong to a group and be a part of something bigger. Fans represented all socioeconomic backgrounds. After all, football has often played a huge role in a person’s life whether as a hobby or through friends and rela-tives. The national team supporters experience intense communality and quickly socialize amongst each other. Their first priority is to create a positive and catching atmosphere at the stadiums and support other spectators’ experience of the game.
In the last few years the national team fans, especially, have earned a respected reputation European-wide. They generate positivity for Finland and its football culture, even the country image as a whole. The national team success would however speed up the rise of fan culture. That is because Finns are known of their interest for success rather loyalty towards certain team or sport. It has to be noted that the national team supports are an exception on this re-gard.
Key words: Finnish, football, fan, fan culture, communality, socializing, Finnish national team | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (46 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | "Se on just toi yhteisöllisyys mikä on tässä kannattajaporukassa, että jos ei näitä tyyppejä täällä ois" : Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattajien kokemuksia kannattajuudesta | |
dc.title.alternative | Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattajien kokemuksia kannattajuudesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201411253355 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-11-25T11:56:46Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | jalkapallo | |
dc.subject.yso | penkkiurheilu | |
dc.subject.yso | kannattajat | |
dc.subject.yso | maajoukkueet | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |