Äänenkäytön ja laulutekniikan opettaminen peruskoulun yläluokilla
Kandidaatintutkielmassani tutkin äänenmurroksen vaikutuksia äänenkäyttöön ja laulamiseen. Voiko äänenkäytön ja laulutekniikan opettamisella mahdollisesti helpottaa äänenkäyttöä ja laulamista? Syvennyn äänielimistön ja äänenmurroksen fysiologiaan ja kartoitan näkemyksiä siitä, onko laulaminen äänenmurroskaudella haitallista äänielimistölle ja sen kehitykselle, vai voiko laulamista jatkaa turvallisesti äänenmurroskauden läpi. Tärkeäksi näkökulmaksi tutkielmaani olen valinnut lauluopetuksen peruskoulun yläkoulun musiikintunneilla, jolle tällä hetkellä kehykset antaa Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 2004. Lopuksi teen katsauksen musiikinopettajien koulutuksen antaman ammattitaidon laulunopetukselle yläluokilla ja vertailen hieman vastaako se sitä, mitä työelämän todellisuudessa musiikinopettajan tarvitsisi osata.
Olen huomannut, ettei minulla ole musiikkikasvatuksen opinnoista huolimatta paljoakaan tietoa lapsien ja nuorien äänielimistön ominaisuuksista. Halusin siksi syventyä äänenmurroksen tapahtumiin, jotta voisin itse tulevaisuudessa osata myös mahdollisesti opettaa laulua, äänenkäyttöä ja laulutekniikkaa nuorien äänielimistölle sopivilla tavoilla.
Tutkielmani on katsaus ääniammattilaisten näkökulmiin ja vallalla oleviin mielipiteisiin, sekä tieteellisiin tutkimuksiin äänenmurroskaudella laulamisesta ja laulunopettamisesta äänenmurroskaudella oleville nuorille. Useat tämän hetken ääniammattilaiset ovat samaa mieltä siitä, että laulaminen äänenmurroskaudella ei ole haitallista, vaan voi jopa auttaa äänenhallintaa ja äänielimistön toimintaa. Yleisesti tiedostetaan kuitenkin, että äänenmurroskaudella olevan nuoren äänielimistö on erityisen herkässä tilassa, joten vääränlainen ja voimakas äänenkäyttö voi myös olla haitaksi äänielimistölle. Laulunopettajalla tulee olla ammattitaitoa ja tietoa nuoren äänielimistön ominaisuuksista, jotta hän voi turvallisesti ohjata laulua terveeseen suuntaan.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4767]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuinka saada teinit laulamaan : laulunopetus peruskoulun yläluokilla
Rajala, Emmi (2017)Tutkimukseni keskittyy laulamiseen ja laulunopetukseen yläluokkien musiikinopetuksessa. Yhtenä kantavana teemana on äänenmurros, miten se näkyy koulun arjessa musiikintunneilla ja kuinka se olisi hyvä ottaa huomioon ... -
Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
Pyykkönen, Meritta (2020)Tutkielmassani tarkastelen terveen äänenkäytön tilaa alakoulun musiikinopetuksessa. Vaikka laulaminen on edelleen vahva osa suomalaista musiikkikasvatusperinnettä, on terveen äänenkäytön opetus hiljalleen jäänyt opetussu ... -
Äänenkäytön ja äänenhuollon ohjeistusta opettajille ja oppilaille
Viitanen, Liisa (2004) -
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ...