Äänenkäytön ja laulutekniikan opettaminen peruskoulun yläluokilla
Kandidaatintutkielmassani tutkin äänenmurroksen vaikutuksia äänenkäyttöön ja laulamiseen. Voiko äänenkäytön ja laulutekniikan opettamisella mahdollisesti helpottaa äänenkäyttöä ja laulamista? Syvennyn äänielimistön ja äänenmurroksen fysiologiaan ja kartoitan näkemyksiä siitä, onko laulaminen äänenmurroskaudella haitallista äänielimistölle ja sen kehitykselle, vai voiko laulamista jatkaa turvallisesti äänenmurroskauden läpi. Tärkeäksi näkökulmaksi tutkielmaani olen valinnut lauluopetuksen peruskoulun yläkoulun musiikintunneilla, jolle tällä hetkellä kehykset antaa Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 2004. Lopuksi teen katsauksen musiikinopettajien koulutuksen antaman ammattitaidon laulunopetukselle yläluokilla ja vertailen hieman vastaako se sitä, mitä työelämän todellisuudessa musiikinopettajan tarvitsisi osata.
Olen huomannut, ettei minulla ole musiikkikasvatuksen opinnoista huolimatta paljoakaan tietoa lapsien ja nuorien äänielimistön ominaisuuksista. Halusin siksi syventyä äänenmurroksen tapahtumiin, jotta voisin itse tulevaisuudessa osata myös mahdollisesti opettaa laulua, äänenkäyttöä ja laulutekniikkaa nuorien äänielimistölle sopivilla tavoilla.
Tutkielmani on katsaus ääniammattilaisten näkökulmiin ja vallalla oleviin mielipiteisiin, sekä tieteellisiin tutkimuksiin äänenmurroskaudella laulamisesta ja laulunopettamisesta äänenmurroskaudella oleville nuorille. Useat tämän hetken ääniammattilaiset ovat samaa mieltä siitä, että laulaminen äänenmurroskaudella ei ole haitallista, vaan voi jopa auttaa äänenhallintaa ja äänielimistön toimintaa. Yleisesti tiedostetaan kuitenkin, että äänenmurroskaudella olevan nuoren äänielimistö on erityisen herkässä tilassa, joten vääränlainen ja voimakas äänenkäyttö voi myös olla haitaksi äänielimistölle. Laulunopettajalla tulee olla ammattitaitoa ja tietoa nuoren äänielimistön ominaisuuksista, jotta hän voi turvallisesti ohjata laulua terveeseen suuntaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuinka saada teinit laulamaan : laulunopetus peruskoulun yläluokilla
Rajala, Emmi (2017)Tutkimukseni keskittyy laulamiseen ja laulunopetukseen yläluokkien musiikinopetuksessa. Yhtenä kantavana teemana on äänenmurros, miten se näkyy koulun arjessa musiikintunneilla ja kuinka se olisi hyvä ottaa huomioon ... -
Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
Pyykkönen, Meritta (2020)Tutkielmassani tarkastelen terveen äänenkäytön tilaa alakoulun musiikinopetuksessa. Vaikka laulaminen on edelleen vahva osa suomalaista musiikkikasvatusperinnettä, on terveen äänenkäytön opetus hiljalleen jäänyt opetussu ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden äänenkäytön kehittäminen ja arviointimatriisin rakentaminen musiikinopetuksen pedagogisessa kontekstissa
Rautiainen, Katri-Helena (Taideyliopisto, 2022)The study investigated the impact of intervention on the students' (N=30) development of voice in speaking and singing on a short music course, which was included in the classroom teacher (elementary school teacher) education ... -
Äänenkäytön ja äänenhuollon ohjeistusta opettajille ja oppilaille
Viitanen, Liisa (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.