dc.contributor.author | Levo, Tuija | |
dc.date.accessioned | 2014-11-13T10:41:10Z | |
dc.date.available | 2014-11-13T10:41:10Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1451420 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44647 | |
dc.description.abstract | Tiivistelmä – Abstract
Suomen peruskoulujärjestelmä sai alkunsa vuonna 1970 ja samana vuonna julkaistiin ensimmäinen peruskoulun opetussuunnitelma. Seuraavat opetussuunnitelmauudistukset toteutettiin vuosina 1985, 1994 ja 2004. Parhaillaan Suomessa kehitetään uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa, joka on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2016. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin johtajuuden ja opetussuunnitelman välistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, jossa aineiston muodostivat viralliset opetussuunnitelmat ja kaksi asiantuntijahaastattelua. Tutkimustulokset analysoitiin summatiivisen sisällönanalyysin menetelmin ja tulokset kuvattiin tulkinnallisella menetelmällä. Tutkimuksen luotettavuustarkasteluna käytettiin triangulaatiota.
Tutkimusraportissa vuosikymmenet nimettiin niille ominaisin piirtein. Siten 1970-luku kuvattiin peruskoulun alun ja johtavien opettajien aikakautena. Siihen aikaan johtajuus perustui managerialismiin ja instruktionaaliseen johtajuuteen. 1980-luku oli kunnallisen ohjauksen ja hukatun opetussuunnitelman aikaa. Johtajuus seurasi 1970-luvulla alkanutta managerialismia ja ohjeistavaa johtamista. Inspiraation ja koulukohtaisen opetussuunnitelman aikakausi nousi kukoistukseensa 1990-luvulla ja instruktionaalinen johtaminen vaihtui pedagogiseen johtajuuteen. Siitä huolimatta 2000-luvulla koulun johtajat muuntuivat jälleen managereiksi ja ohjeistava johtajuus palasi kouluihin. Tutkimus tarkasteli tulevaisuuden johtajuutta ja haastatteluihin perustuen voitiin todeta, että rehtorit ovat muuntautumassa ideologian johtajiksi. Lisäksi pedagoginen johtajuus tulee näkyvämmäksi jokaisella koulun tasolla. Viimeisenä päätelmänä todettiin, että lukuisat muutokset asettavat uudenlaisia vaatimuksia rehtoreille. Siitä syystä Kotterin (1995) teoria onnistuneista muutoksista tuotiin esille tässä tutkimuksessa. Tutkimustuloksena teoriaa täydennettiin kahdella lisäaskeleella ja siten jatkuva arviointi ja jatkokehittely lisättiin muutosteoriaan. | fi |
dc.description.abstract | The Finnish comprehensive school was founded in 1970. The first comprehensive school curriculum was published in the same year and the next curriculum reforms followed in 1985, 1994 and 2004. Currently, the new curriculum is in progress. This research examined the relationship between the curricula and leadership. The study was conducted as a qualitative content analysis in which the official curricula were analyzed. In addition, two expert interviews provided valuable information on different decades. The research data were analyzed with a summative content analysis and the results were described with the interpretative method. The authenticity of the research was evaluated with triangulation.
When reporting the results, the decades were named according to their most important features, and leadership descriptors were indicated. Therefore, the 1970s was the time of “the Comprehensive school and teachers as leaders”. At the time, the education system was led by managerialism and instructional leadership. Moreover, the 1980s was the time of “the Municipal control and lost curricula”, which again was directed with managerialism and instructional leadership. However, the 1990s was the era of “the Inspiration and school-specific curricula”, which changed the leadership towards pedagogical leadership. In the 2000s “Leaders turned back to managers” and some of the managerialism and instructional leading was returned. Finally, based on the interview data, the predictions of the future's leadership seem to move towards “Principals as ideology leaders”. In addition, pedagogical leadership is going to be visible on all school levels. Lastly, it was discovered that in the forthcoming reform principals are going to meet many challenges and therefore Kotter's (1995) theory of successful change was demonstrated in here. In addition, this research demonstrated that continuous evaluation and development should be added to his theory. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (88 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Curriculum theory | |
dc.subject.other | educational reform | |
dc.subject.other | comprehensive school | |
dc.subject.other | leadership theory | |
dc.subject.other | managerialism | |
dc.subject.other | instructional leadership | |
dc.subject.other | pedagogical leadership | |
dc.title | Leadership in Finnish comprehensive school core curricula since the 1970s | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201411133241 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master's Degree Programme in Educational Leadership | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master's Degree Programme in Educational Leadership | en |
dc.date.updated | 2014-11-13T10:41:10Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 105 | |
dc.subject.yso | 1970-luku | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | koulunuudistus | |
dc.subject.yso | pedagoginen johtaminen | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | managerialismi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |