Skype-suomea: kielten raja-aitoja kaatamassa
Tuomainen, S., & Virtanen, A. (2014). Skype-suomea: kielten raja-aitoja kaatamassa. In Y. Lauranto, & M. Vehkanen (Eds.), Päättymätön projekti: Puhetta eri S2-foorumeilla (pp. 54-59). Helsingin yliopiston suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos. Kakkoskieli, 7. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/135590
Julkaistu sarjassa
KakkoskieliPäivämäärä
2014[Johdanto] Skandinavian laitoksella, University of California Berkeleyn kampuksella1, opiskellaan
kaikkia pohjoismaisia kieliä kaksivuotisessa ohjelmassa. Suomen kielen toisen
vuoden kurssin voi suorittaa useampaan kertaan, ja siitä saa myös opintopisteitä joka
lukukausi. Kursseilla on siten opiskelijoita, jotka opiskelevat suomea neljäkin vuotta.
Tilanne luo haasteita opettajalle, jonka tehtävänä on kehittää monitasokurssia pienelle
ryhmälle oppilaita. Kurssin opiskelijat ovat kuitenkin niitä, joille suomen kieli on tärkeää,
ja siten he ovat motivoituneita ja innostuneita – oikeita suomifaneja. Mukana on
usein myös niin kutsuttuja perinnekielen oppijoita (engl. heritage language learners),
eli sukujuuriltaan suomalaisia, jotka jo tuntevat hyvin suomalaista kulttuuria ja joiden
suomalaiset taustat osaltaan kannustavat heitä suomen opintoihin. [Jatkuu; ks. artikkeli]
Julkaisija
Helsingin yliopiston suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitosEmojulkaisun ISBN
978-951-51-0038-2Kuuluu julkaisuun
Päättymätön projekti: Puhetta eri S2-foorumeillaISSN Hae Julkaisufoorumista
1238-9471Asiasanat
Alkuperäislähde
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/135590Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23959948
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Statistical analyses of project Broken Finnish (Rikkinäistä suomea)
Ahola, Sari; Halonen, Mia; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija (2023)Rikkinäistä suomea -Akatemia-hankeaineiston R-, facets-, MFRM-analyyseja. Esimerkiksi vuorovaikutuksia seuraavien muuttujien/tekijöiden välillä: arviointikriteerit (yleistaitotasoarvio; yleiskriteeri, sujuvuus, koherenssi, ... -
Kotimaisten kielten koulutustarjonta kansainvälisille korkeakouluopiskelijoille
Saarinen, Taina; Vaarala, Heidi; Haapakangas, Eeva-Leena; Kyckling, Erja (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2016) -
'Broken Finnish': Accent perceptions in societal gatekeeping (SA 315581/JY 21000042461) project research dataset
Halonen, Mia; Ohranen, Sari; Huhta, Ari; Ullakonoja, Riikka; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija; Ahola, Sari (2023)Rikkinäistä suomea -hankkeen aineisto on rakennettu Yleisten kielitutkintojen suomen kielen tutkinnon pitkittäisaineiston (Yki) 2009-2019 pohjalle 2015, kerätty vuonna 2016 ja tutkittu 2018-2021/2024) Projektin aineisto ... -
Oppijasta puhujaksi : erittäin edistyneet suomea toisena kielenä puhuvat aikuiset kielen, identiteetin ja ideologian risteymässä
Ruuska, Katharina (Kotikielen seura, 2021)Katharina Ruuskan suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa maanantaina 9. marraskuuta 2020. Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Peter De Costa (Michigan State University) ja kustoksena ... -
Omaa paikkaa etsimässä : edistyneisyys suomea toisena kielenään puhuvien kokemana
Ruuska, Katharina; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article takes up a central question of Kirsti Siitonen’s dissertation – how advancedness in Finnish as a second language can be characterized – and investigates it from the perspective of research terminology as well ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.