dc.contributor.author | Feodorov-Heikkinen, Marjut | |
dc.date.accessioned | 2014-11-08T16:45:19Z | |
dc.date.available | 2014-11-08T16:45:19Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1451061 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44607 | |
dc.description.abstract | Feodorov - Heikkinen, M. 2014. Luokkahuone viihtyisänä oppimistilana. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 72 s. ja 1 liite.
Tutkin oppilaiden näkemyksiä viihtyisästä luokkahuoneesta. Millainen luokka on oppilaiden mielestä viihtyisä? Kuinka luokkahuoneesta voisi muokata miellyttävän tilan oppimiselle? Tutkimukseni painopiste on fyysisessä oppimisympäristössä ja sen kehittämisessä. Fyysistä oppimisympäristöä on tutkittu paljon. Yliopistoilla ja kunnilla on erilaisia tutkimushankkeita, jotka keskittyvät koulun tilojen muokkaamiseen kohti nykyaikaista pedagogiikkaa.
Tutkimustani varten analysoin kolmeakymmentä oppilaiden piirustusta. Aineisto on kerätty viides - ja kuudesluokkalaisilta oppilailta. Tutkimuksessani oppilaat saivat piirtää heidän mielestään viihtyisän luokkahuoneen. Lisäksi he kirjoittivat paperille perusteluja viihtyisyyttä lisäävistä asioista luokkahuoneessa. Piirustusten ja tekstin tueksi haastattelin kuutta oppilasta kolmenhengen ryhmähaastatteluna.
Tutkimusmenetelmänä käytin mixed methodsia, joka sisälsi merkitysten analyysia ja sisällön analyysiä (content analysis). Piirustusten ja haastattelun analyysiin käytin sekä määrällistä, että laadullista analyysiä. Analyysin pääpaino on merkitysten analyysissä. Käytin merkitysten analyysiä tulkitessa piirustuksia, kirjoitettuja perusteluja ja haastatteluja. Merkityksistä esiinnousivat seuraavat teemat: toiminta - alueet, huonekalut ja materiaalit, visuaalinen ilme, puhdas ilma, sosiaaliset suhteet ja tekniikka.
Oppilaat pitivät viihtyisänä luokkana siistiä ja värikästä tilaa, joka on jaettu erilaisiin toiminta - alueisiin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (74 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | luokkahuoneet | |
dc.title | Luokkahuone viihtyisänä oppimistilana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201411083202 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-11-08T16:45:19Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | viihtyisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |