Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorFeodorov-Heikkinen, Marjut
dc.date.accessioned2014-11-08T16:45:19Z
dc.date.available2014-11-08T16:45:19Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1451061
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44607
dc.description.abstractFeodorov - Heikkinen, M. 2014. Luokkahuone viihtyisänä oppimistilana. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 72 s. ja 1 liite. Tutkin oppilaiden näkemyksiä viihtyisästä luokkahuoneesta. Millainen luokka on oppilaiden mielestä viihtyisä? Kuinka luokkahuoneesta voisi muokata miellyttävän tilan oppimiselle? Tutkimukseni painopiste on fyysisessä oppimisympäristössä ja sen kehittämisessä. Fyysistä oppimisympäristöä on tutkittu paljon. Yliopistoilla ja kunnilla on erilaisia tutkimushankkeita, jotka keskittyvät koulun tilojen muokkaamiseen kohti nykyaikaista pedagogiikkaa. Tutkimustani varten analysoin kolmeakymmentä oppilaiden piirustusta. Aineisto on kerätty viides - ja kuudesluokkalaisilta oppilailta. Tutkimuksessani oppilaat saivat piirtää heidän mielestään viihtyisän luokkahuoneen. Lisäksi he kirjoittivat paperille perusteluja viihtyisyyttä lisäävistä asioista luokkahuoneessa. Piirustusten ja tekstin tueksi haastattelin kuutta oppilasta kolmenhengen ryhmähaastatteluna. Tutkimusmenetelmänä käytin mixed methodsia, joka sisälsi merkitysten analyysia ja sisällön analyysiä (content analysis). Piirustusten ja haastattelun analyysiin käytin sekä määrällistä, että laadullista analyysiä. Analyysin pääpaino on merkitysten analyysissä. Käytin merkitysten analyysiä tulkitessa piirustuksia, kirjoitettuja perusteluja ja haastatteluja. Merkityksistä esiinnousivat seuraavat teemat: toiminta - alueet, huonekalut ja materiaalit, visuaalinen ilme, puhdas ilma, sosiaaliset suhteet ja tekniikka. Oppilaat pitivät viihtyisänä luokkana siistiä ja värikästä tilaa, joka on jaettu erilaisiin toiminta - alueisiin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherluokkahuoneet
dc.titleLuokkahuone viihtyisänä oppimistilana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201411083202
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2014-11-08T16:45:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoviihtyisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot