University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokkahuone viihtyisänä oppimistilana

Thumbnail
View/Open
630.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Feodorov-Heikkinen, Marjut
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Feodorov - Heikkinen, M. 2014. Luokkahuone viihtyisänä oppimistilana. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 72 s. ja 1 liite. Tutkin oppilaiden näkemyksiä viihtyisästä luokkahuoneesta. Millainen luokka on oppilaiden mielestä viihtyisä? Kuinka luokkahuoneesta voisi muokata miellyttävän tilan oppimiselle? Tutkimukseni painopiste on fyysisessä oppimisympäristössä ja sen kehittämisessä. Fyysistä oppimisympäristöä on tutkittu paljon. Yliopistoilla ja kunnilla on erilaisia tutkimushankkeita, jotka keskittyvät koulun tilojen muokkaamiseen kohti nykyaikaista pedagogiikkaa. Tutkimustani varten analysoin kolmeakymmentä oppilaiden piirustusta. Aineisto on kerätty viides - ja kuudesluokkalaisilta oppilailta. Tutkimuksessani oppilaat saivat piirtää heidän mielestään viihtyisän luokkahuoneen. Lisäksi he kirjoittivat paperille perusteluja viihtyisyyttä lisäävistä asioista luokkahuoneessa. Piirustusten ja tekstin tueksi haastattelin kuutta oppilasta kolmenhengen ryhmähaastatteluna. Tutkimusmenetelmänä käytin mixed methodsia, joka sisälsi merkitysten analyysia ja sisällön analyysiä (content analysis). Piirustusten ja haastattelun analyysiin käytin sekä määrällistä, että laadullista analyysiä. Analyysin pääpaino on merkitysten analyysissä. Käytin merkitysten analyysiä tulkitessa piirustuksia, kirjoitettuja perusteluja ja haastatteluja. Merkityksistä esiinnousivat seuraavat teemat: toiminta - alueet, huonekalut ja materiaalit, visuaalinen ilme, puhdas ilma, sosiaaliset suhteet ja tekniikka. Oppilaat pitivät viihtyisänä luokkana siistiä ja värikästä tilaa, joka on jaettu erilaisiin toiminta - alueisiin. ...
Keywords
luokkahuoneet oppimisympäristö oppilaat koulu viihtyisyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411083202

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Neljäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäiden oppimisympäristöjen tiloista ja paikoista 

    Westerbacka, Eija (2016)
    Tutkimus käsittelee neljäsluokkalaisten oppilaiden mielekkäiden oppimisympäristöjen tilojen ja paikkojen muodostumista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia tiloja ja paikkoja pidetään mielekkäinä. Perusopetuksen ...
  • "Luokan pitäisi olla rauhallinen ja siellä voisi olla sohvia ja kiva opiskella!" : Auffassungen mittelfinnischer Schüler von der idealen Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen 

    Toikka, Tiia (2015)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää keskisuomalaisten koululaisten käsityksiä siitä, millainen on ihanteellinen oppimisympäristö vieraiden kielten opiskeluun. Oppimisympäristö on melko vähän tutkittu aihealue, vaikka ...
  • Etäläsnäolorobotti rullaa luokkahuoneeseen : osallistuminen ja toimijuus hybridiopetuksessa 

    Jauni, Heidi; Jakonen, Teppo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)
    Meneillään oleva pandemiatilanne on lisännyt etäosallistumisen tarvetta työelämässä ja koulutuksessa. Joustaville osallistumistavoille on kysyntää useissa eri konteksteissa. Myös tietoisuus vastaavien poikkeusolojen ...
  • Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment 

    Nurmela, Noora; Rissanen, Minna (2016)
    Erilaiset oppimisympäristöt ja niiden merkitys oppimisessa ja opetuksessa ovat olleet hyvin paljon esillä viime vuosien aikana. Opetusmetodit ovat kehittyneet kohti konstruktivistista suuntausta, ja opetustiloja on tämän ...
  • Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa 

    Lehtinen, Aija; Stenvall, Niina (2020)
    Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre