Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
Tutkielmani on sekoitus erityispedagogiikkaa ja musiikkikasvatusta. Käsittelen nimittäin sitä, miten musiikinopettaja voisi ottaa erilaiset oppijat opetuksessaan huomioon. Yleisopetuksen ryhmässä on hyvin paljon erilaisia oppijoita, joilla voi olla oppimisensa taustalla oppimisvaikeuksia, lahjakkuutta, monikulttuurisuutta tai eri oppimistapoja. Erityisiin oppimisvaikeuksiin kuuluvat lukivaikeudet, matematiikan oppimisvaikeudet, lievät kielelliset erityisvaikeudet, tarkkaavaisuuden ongelmat, kehitykselliset koordinaatiohäiriöt ja sosio-emotionaaliset ongelmat. Eri oppimistavat taas koostuvat auditiivisesta, kinesteettisestä ja visuaalisesta hahmottamistavasta. Heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi musiikinopettajan olisi hyvä tietää ja huomioida opetuksessaan jokaisen oppilaansa oppimiseen kohdistuvat erityiset tarpeet.
Musiikinopettaja pystyy ottamaan huomioon opetuksessaan eli eriyttämään erilaiset oppijat monella tavalla. Musiikinopettaja voi suunnitella musiikintunnin aiheet niin, että ne auttavat kehittämään oppilaan ulkomusiikillisia taitoja, joissa oppilaalla on hankaluuksia. Musiikinopettajan kannattaa myös käyttää opetuksessaan monia eri oppimistapoja, jotta opittava asia olisi kaikkien helpompi hahmottaa. Eriyttäminen lähtee oppilaantuntemuksesta, jolloin musiikinopetus voidaan suunnitella jokaisen oppilaan kykyihin ja kehitystasoon nähden sopivaksi. Eriyttämisen lisäksi jokainen oppilas tarvitsee jatkuvaa ohjausta, kannustusta ja motivointia. Musiikinopettajan on myös hyvä kiinnittää huomiota palautteenantoon, arviointiin ja oppilaiden keskinäiseen ryhmäyttämiseen.
Opiskelen sivuaineenani erityispedagogiikkaa, joten halusin tutkielmassani selvittää, miten musiikinopettajan olisi hyvä opettaa musiikkia oppilaille, joilla on erityisiä tarpeita oppimisen suhteen. Oppimisvaikeuksien diagnosointi on yleistynyt, joten todella moni oppilas tarvitsee tukea oppimisessaan. Opettajalta tämä vaatii tietämystä ja ennen kaikkea halua opettaa heterogeenista oppilasmassaa. Tulevana musiikinopettajana tartuin tähän haasteeseen ja selvitin, mitä kaikkea erilaisten oppijoiden opettamiseen liittyy. Tutkielmani on myös pohja tulevalle maisterintutkielmalleni, joka todennäköisesti käsittelee samaa aihetta hieman syvemmin ja yksityiskohtaisemmin, mutta keskittyen vain yhteen erilaisten oppijoiden kategoriaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
Siekkinen, Saija (2020)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä kemian opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkittiin opettajien käyttämiä eriytystapoja. Tutkielman kirjallisessa osassa kartoitettiin ... -
Teachers' visual focus of attention in relation to students' basic academic skills and teachers' individual support for students : An eye-tracking study
Chaudhuri, Saswati; Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier BV, 2022)This study investigated how teachers' visual focus of attention is associated with students' basic academic skills and teachers' individual support for students in basic academic skills in authentic classroom settings. ... -
Online Research and Comprehension Performance Profiles Among Sixth‐Grade Students, Including Those with Reading Difficulties and/or Attention and Executive Function Difficulties
Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Utriainen, Jukka; Aro, Mikko; Leu, Donald J.; Leppänen, Paavo H. T. (Wiley, 2022)This study identified online research and comprehension (ORC) performance profiles of 436 sixth-grade students (206 girls) aged 12–13 years. We included learner groups with different learning-related difficulties and ... -
Språkinlärningsstrategier hos gymnasieelever med dyslexi : sex fallstudier
Helin, Saana (2009) -
Poikkeavia oppijoita kuvaavien käsitteiden ja erityisopetuksen toimenpiteiden perustelujen muutokset komiteanmietinnöissä 1907–1958
Niemi, Laura (2023)1900-luku oli muutosten aikaa Suomalaisessa yhteiskunnassa. Vuosisadan alussa luotiin pohjaa nykyiselle, maailmallakin tunnetulle ja mainetta saaneelle, suomalaiselle koulujärjestelmälle ottamalla käyttöön oppivelvollisuus. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.