Tietotekniikka osana kuvataiteen opetusta yläkoulussa, kuvankäsittelyohjelmat ja kubismi
Tietotekniikka ei ole oma oppiaineensa suomalaisessa peruskoulussa. Tällä hetkellä voimassa olevan, opetushallituksen hyväksymän, opetussuunnitelman mukaan tietotekniikkaa tulee opettaa muihin oppiaineisiin integroituna. Tässä tutkielmassa pereh-dytään tietotekniikan hyödyntämismahdollisuuksiin yläkoulun kuvataiteen opetuksessa. Tutkielmassa keskitytään erityisesti kuvankäsittelyohjelmien käyttöön kubismin opetuk-sessa. Kubismin opetuksessa on hyödynnetty seuraavia kuvankäsittelyohjelmia GIMP, Paint.NET ja Adobe Photoshop CS. Tutkielmassa tutustutaan näihin kuvankäsittelyohjel-miin ja pohditaan niiden käyttöä osana opetusta. Information technology is not an independent school subject in the Finnish secondary school. According to the current syllabus approved by the National Board of Education information technology should be integrated and taught with other school subjects. This bachelor’s thesis concentrates on the possibilities of integrating information technology with teaching art. The focus of this thesis is on using image manipulation programs when teaching cubism. GIMP, Paint.NET and Adobe Photoshop CS are examples of image manipulation programs that have been used in teaching cubism. This thesis explores these programs and reflects their use in the teaching process.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5345]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
Hallikainen, Maria (2021)Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä ... -
Näkymätön näkyväksi : opettajaopiskelijoiden uskomuksia ja aikomuksia luonnontieteen ja kuvataiteen ilmiölähtöisestä oppimisprojektista
Lindell, Anssi; Kähkönen, Anna-Leena; Lehtinen, Antti; Lokka, Antti; Ratinen, Ilkka (Jyväskylän yliopisto, 2020)Oppiminen ei muutu ilmiölähtöiseksi pelkästään kirjaamalla tällainen tavoite opetussuunnitelmiin. Lisäksi vaaditaan ainakin, että opettajat ymmärtävät opetussuunnitelman ilmiölähtöisyyttä ja toimivat sen mukaisesti. Tässä ... -
Kuvataiteen opettaja ohjaamassa oppilaan kuvan tekemistä
Manninen, Elina; Markkila, Teija-Leena (2003) -
Luontoliikunnan opetus yläkoulussa ja lukiossa - opetusta edistävät ja rajoittavat tekijät
Metsäpelto, Juhani (2010)Metsäpelto, Juhani. 2010. Luontoliikunnan opetus yläkoulussa ja lukiossa – opetusta edistävät ja rajoittavat tekijät. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 83 s. Tässä pro gradu -tutkielmassani ...