Kokemuksia, taitoja ja asenteita : luokanopettajaopiskelijat tieto- ja viestintätekniikan käyttäjinä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia, taitoja ja asenteita tieto- ja viestintätekniikasta (TVT). Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin luokanopettajaopiskelijoiden sähköpostilistalle keväällä 2014. Kysely tuotti yhteensä 62 vastausta. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla.
Tutkimuksen perusteella opiskelijoiden kokemukset tieto- ja viestintäteknologian käytöstä ovat monipuolisia. Jokaisella tutkittavalla oli oma tietokone, mikä antoi hyvät edellytykset hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti opinnoissa ja vapaa-ajalla. Opiskelijat käyttivät monia eri ohjelmistoja ja palveluita opintojen ulkopuolella. Myös opinnoissa hyödynnettiin paljon verkko-oppimisympäristöjä ja eri tapoja käyttää tietokoneita ja verkkoja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijat kokevat tietotekniset käyttötaitonsa hyviksi taitoja mittaavien kaikkien kysymysten keskiarvon ollessa jopa 4,41 asteikolla 1-5. Vertailtaessa opiskelijoiden iän tai opintojen aloitusvuoden vaikutusta TVT-taitoihin, ei näiden välillä havaittu riippuvuutta.
Tutkimuksen perusteella opiskelijat suhtautuvat tieto- ja viestintäteknologiaan sekä sen käyttöön opinnoissaan myönteisesti, sillä asenteita mittaavien kaikkien kysymysten keskiarvo oli 3,96 asteikolla 1-5. Tulosten mukaan yhteyttä tutkittavien iän tai opintojen aloitusvuoden ja TVT-asenteiden välillä ei näyttänyt olevan.
...
Muu nimeke
Luokanopettajaopiskelijat tieto- ja viestintätekniikan käyttäjinäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä
Peltonen, Kaisa; Ryynänen, Miika (2010)Tiivistelmä Peltonen, K. & Ryynänen, M. 2010. Opsi popsi porkkanaa – Luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 95 sivua ... -
Kyllä kiitos, mutta en ole varma osaanko käyttää : varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden asenteet digitaalisia teknologioita kohtaan ja niiden yhteys koettuun opettajan digitaalisen kompetenssiin
Merjovaara, Olli (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2024) -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa
Järvinen, Juuli (2022)Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
"Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Kääriäinen, Sami (2023)Tutkimukseni tarkoitus oli saada selville, miten vuosien 2019–2022 aikana valmistuneet liikuntapedagogit näkivät ja kokivat tunne- ja vuorovaikutustaidot. Tutkimuksen teoriaosuudessa kerron, mitä tunne- ja vuorovaikutustaidot ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.