Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKautonen, Maria
dc.date.accessioned2014-10-24T15:24:56Z
dc.date.available2014-10-24T15:24:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1447861
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44484
dc.description.abstractTutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millaisia kieli-identiteettejä tulevilla kieltenopettajilla on; kuinka suuri rooli vieraalla kielellä on heidän elämässään, miten he suhtautuvat kieleen ja kuinka suurta yhteenkuuluvuutta he tuntevat kohdekieliseen yhteisöön. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka kaksi- ja monikielisinä tutkittavat pitävät itseään. Tutkimuksessa vertailtiin ruotsin- ja englanninopiskelijoiden kielellisiä identiteettejä; ovatko ne yhtä vahvoja vai onko kielellisten identiteettien välillä suuriakin eroja. Tutkittavat opettajaopiskelijat vastasivat lomakekysymyksiin ja kirjoittivat n. 2-sivuisen narratiivitekstin ajatuksistaan opiskelemaansa vierasta kieltä tai vieraita kieliä kohtaan. Aineiston analysoinnissa käytin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä, jossa aineiston sekä teoriataustan perusteella tutkittavat ilmiöt kategorisoitiin teemoittain analyysia varten. Tutkimus paljasti, että tutkittavilla opiskelijoilla oli enimmäkseen positiivinen suhde opiskelemaansa kieleen, vaikka kielellinen identiteetti ei usein ollutkaan kaikilta osa-alueilta yhtä voimakas. Englanninopiskelijat kuvailivat kieli-identiteettiään usein vahvemmaksi kuin ruotsinopiskelijat. Tutkimustulosten perusteella on tärkeää kiinnittää huomiota tulevien kieltenopettajien suhtautumiseen opettamaansa kieleen. Kieltenopettajilta vaaditaan usein vahvaa kieli-identiteettiä, sillä heidän tehtäviinsä monesti kuuluu motivoida oppilaita kielten opiskeluun sekä toimia linkkinä kohdekieleen ja kohdekieliseen maailmaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (91 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheridentiteetti
dc.subject.otherkieli-identiteetti
dc.subject.otherkieltenopettaja
dc.subject.othernarratiivi
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.titleSpråkliga identiteter hos blivande språklärare
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201410243088
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2014-10-24T15:24:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysokielellinen identiteetti
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot