Musiikkimatkailijan muotokuva : Viitasaaren Musiikin aika -festivaali 1992 ja 2007
Tutkimuksessa tarkastellaan kysymyksiä mitä on musiikkimatkailu ja minkälainen on musiikkimatkaili-ja, käyttäen aineistona kesällä 2007 Viitasaaren Musiikin aika -nusiikkifestivaalilla tehtyä kyselytutki-musta, joka pohjautui Timo Cantellin (1993) kesällä 1992 Musiikin aika -musiikkifestivaalilla tekemään kyselytutkimukseen. Vuoden 2007 ja 1992 tuloksia vertaillaan keskenään käyttäen viitekehyksenä ai-neistojen analysoinnissa Hughesin (2000) teoriaa matkailusta, johon sisältyy taidekokemus, the arts-related tourism ja matkailijasta, the arts-related tourist, jonka matkaan kuuluu taidekokemus. Hughesin teoria rajaa tutkittaviksi kohteiksi nimenomaan esittävän taiteen, the peforming arts, johon kuuluvat myös viihde-esitykset, the peforming entertainements.
Vuoden 2007 aineisto kerättiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla Musiikin aika -musiikkifestivaalilla. Haastatteluja tehtiin 30 kappaletta ja haastateltavaksi matkailijakohderyhmäksi rajattiin Hughesin (2000) teorian mukaan sellaiset festivaalivieraat, jotka yöpyivät paikkakunnalla. Tutkimuksen kannalta oleelli-nen kysymys Cantellin (1993) tutkimuksessa oli avoin kysymys ”Minkä vuoksi tulit festivaalille?”, jota tarkennettiin vastausvaihtoehdoilla vuoden 2007 tutkimuksessa. Hughesin teoriassa matkailijoiden seg-mentointi perustuu osallistujien intentioon, joten tämä oli tärkeä kysymys tutkimusongelman kannalta. Hughesin segmentointia voidaan soveltaa myös musiikkimatkailun käsitteisiin, joita on kaksi pääkate-goriaa, varsinainen musiikkimatkailu (the music-core tourism) ja ei varsinainen musiikkimatkailu (the music-pheriperal tourism). Varsinainen musiikkimatkailija (the music-core tourist) kuuluu ryhmään primääri (primary) tai multiprimääri (multi-primary) ja ei varsinainen musiikkimatkailija (the music-peripheral tourist) kuuluu ryhmään toissijainen (incident) tai satunnainen (accident). Teorian ja aineis-ton avulla voitiin määritellä, minkälainen on ollut musiikkimatkailijan muotokuva Viitasaaren Musiikin aika -musiikkifestivaalilla vuosina 1992 ja 2007.
Matkailun itsenäisenä osa-alueena musiikkimatkailua ei ole Suomessa tutkittu, joskin kulttuuritapahtu-mista on tehty paljon erilaisia yleisötutkimuksia. Musiikkimatkailu festivaalien ja tapahtumien muodos-sa on mittavaa liiketoimintaa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Tämä tutkimus osoitti myös sen, että musiikkimatkailututkimus Suomessa on vielä kaukana esimerkiksi Iso-Britanniassa tehtävästä musiikkimatkailututkimuksesta.
...
Alternative title
Viitasaaren Musiikin aika -festivaali 1992 ja 2007Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matkailua kulttuuriympäristössä : matkabloggaajien havaintoja Bengtskärin majakalta
Roinila, Emma (2019)Tämän tutkimuksen kohteena on Bengtskärin majakkasaari ja siitä kirjoitetut suomalaisten matkabloggaajien blogijutut. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten matkabloggaajat kokevat ja kuvailevat Bengtskärin ... -
Matka puutarhaan : suomalaisen puutarhamatkailun jäljillä
Liimatainen, Mari (2016)Tutkimus on katsaus yhteen kulttuuriympäristön osaan, puutarhaan, matkailun nä-kökulmasta. Puutarhamatkailu on osa puutarhailmiötä. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa puutarhamatkailu nähdään matkailuilmiön tutkittavana ... -
What drives travelers' adoption of user-generated content? : A literature review
Ukpabi, Dandison; Karjaluoto, Heikki (Elsevier BV, 2018)User-generated content (UGC) has become an important part of travel planning, as travelers evaluate travel products based on past reviews. However, different factors account for why tourists utilize UGC. The aim of this ... -
Factors Influencing Tourists’ Intention to Use COVID-19 Contact Tracing App
Ukpabi, Dandison; Olaleye, Sunday; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2021)The purpose of this study was to develop and test a model that explores the antecedents of tourists’ acceptance of COVID-19 contact tracing app (CTA). Data was obtained from a crowdsourcing platform (Pollfish), in which ...