"Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja kuinka paljon englannin kielen vaikutus näkyy ruotsinkielisissä teksteissä, jotka oppilaat kirjoittivat lukio-opintojensa aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia sitä, vähentyykö englannin kielen vaikutus sillä aikavälillä, jonka aikana tekstit on kirjoitettu.
Tutkimukseen osallistui neljä oppilasta, joista kolme oli naispuolisia oppilaita ja yksi oli miespuolinen. Oppilaat kirjoittivat kolme tekstiä viidestä eri teemasta. Ensimmäinen teksti kaikista teemoista kirjoitettiin syksyllä 2010, toinen syksyllä 2011 ja kolmas keväällä 2012. Oppilaat osallistuivat Jyväskylän yliopiston Topling-tutkimushankkeeseen, jonka tavoitteena on selvittää, kuinka oppilaiden kirjoitustaito parantuu suomen, ruotsin ja englannin kielten kohdalla.
Hypoteesini oli, että englannin kielen vaikutus vähenee lukioaikana ja että englannin kieli näkyy monipuolisella tavalla oppilaiden teksteissä. Hypoteesi englannin kielen monipuolisuudesta osoittautui oikeaksi, sillä englannin vaikutus oli nähtävissä esimerkiksi lainasanoissa, verbi- ja sanavalinnoissa sekä sanojen kirjoitusasuissa. Hypoteesi siitä, että englannin kielen vaikutus vähenisi lukioaikana, on kuitenkin hankala todistaa oikeaksi näin pienellä otosmäärällä. Osa oppilaista ei esimerkiksi turvautunut englannin kieleen ensimmäisessä tekstissä, mutta englannin vaikutus oli nähtävissä toisessa ja kolmannessa tekstissä. Näin ollen on mahdotonta tietää, onko ollut kyse sattumasta sillä kertaa, kun englannin kielen vaikutus ei ole ollut havaittavissa.
Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, koska otos on määrältään niin suppea. Tutkimus antaa kuitenkin arvokasta tietoa ruotsinopettajille siitä, miten oppilaat hyödyntävät muita kieliä kirjoittaessaan tekstejä ruotsiksi. Tulevissa tutkimuksissa muiden kielten siirtovaikutusta ruotsin kieleen voisi tutkia suuremmalla otosmäärällä ja haastattelemalla ruotsin kielen opettajia, jolloin myös heidän mielipiteensä saataisiin mukaan tutkimukseen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser
Pastinen, Pinja (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ruotsin kielen kieltosanan "inte" sijoittumista pää- ja sivulauseisiin lukiolaisten kirjoitelmissa. Pyrin löytämään vastaukset seuraaviin kysymyksiin: 1) Mihin ja miten lukiolaiset ... -
Gymnasieelevers erfarenheter av muntlig språkfärdighet i svenska och av den muntliga kursen Tala och förstå bättre
Hokkanen, Katja (2012)Suullinen kommunikaatio ja kielitaito ovat kielitaidon tärkeimpiä osa-alueita. Kuitenkin suullinen kielitaito on ollut melkeinpä sivuseikka koulujen kieltenopetuksessa ja vasta vuonna 2010 lukioille tuli pakolliseksi ... -
Satskonnektion i finska gymnasisters uppsatser i L2-svenska : analys av en berättande och en instruerande text
Pastinen, Pinja (2021)Tekstin sidosteisuutta luovat muun muassa konnektorit, joilla lauseita, virkkeitä ja laajempia tekstikatkelmia liitetään yhteen. Konnektorit voivat yhdistää tekstin osia syntaktisesti, mutta ne ilmaisevat ennen kaikkea ... -
Konnektiver i svenska L2-texter skrivna av finska högstadie- och gymnasieelever
Mäenpää, Anu (2015)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millaisia koheesiokeinoja suomalaiset yläkoululaiset ja lukiolaiset käyttävät ruotsinkielisissä teksteissään. Konjunktiot ja konnektiivit sitovat lauseita,virkkeitä ja tekstiosia ... -
Finska ungdomars erfarenheter av muntlig svenska och deras tankar om sin egen självförmåga
Hirviniemi, Iida (2024)Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia kokemuksia suomenkielisillä nuorilla on ruotsin kielen käytöstä koulussa ja vapaa-ajalla sekä tarkastella heidän ajatuksiaan omasta minäpystyvyydestä ...