dc.contributor.author | Tuomioja, Petri | |
dc.date.accessioned | 2014-09-16T14:34:03Z | |
dc.date.available | 2014-09-16T14:34:03Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1445846 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44268 | |
dc.description.abstract | Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 81 s.
Kolmiportainen tuki muutti kouluissa oppilaille annettavan oppimisen, kasvun ja koulunkäynnin tuen muotoja olennaisesti vuoden 2011 alusta, jolloin laki perusopetuslain muutoksesta astui voimaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisena opetushenkilökunta näkee kolmiportaisen tuen hengen ja sen toteutumisen käytännössä.
Tämän tutkimuksen aineisto on peräisin Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) teettämästä kyselystä syksyltä 2012, jolloin uutta lakia oppilaan tuesta oli nou-datettu hieman yli vuoden ajan. OAJ:n kyselyyn vastasi satunnaisotannalla noin 900 opettajaa. OAJ laati kyselyn pohjalta selvityksen, jossa keskityttiin lä-hinnä aineiston määrälliseen analyysiin. Tässä tutkimuksessa keskityttiin pel-kästään 289 suomenkielisen luokanopettajan vastausten tulkintaa ja tutkimiseen. OAJ:n kysely koostui kaikkiaan 47 pääosin määrällisestä kysy-myksestä, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin kahteen avoimeen kysymyk-seen ja niiden vastauksiin. Nämä kaksi kysymystä koskivat lakimuutoksen myötä opettajan työssä tapahtuneita myönteisiä tai kielteisiä asioita. Vastauksia näihin kahteen kysymykseen kertyi 299 siten, että myönteisiä asioita kirjasi 128 luokanopettajaa, ja kielteisiä asioita 171 luokanopettajaa.
Tutkimusotteena käytettiin fenomenografiaa, joka pyrkii löytämään käsitysten koko kirjon pyrkien näin selvittämään, millaisia erilaisia käsityksiä tutkitta-vana olevasta ilmiöstä on olemassa. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisena lakimuutos näyttäytyy luokanopettajien näkökulmas-ta?
Luokanopettajien käsitysten mukaan muutokset ovat olleet pääosin negatiivisia ja näkyvät käytännössä opettajan ja oppilaan aseman heikentymisenä, järjestelmän epäselvyytenä sekä tiukentuneina resursseina. Toisaalta myös positiivisia muutoksia nähtiin tapahtuneen parantuneena yhteistyönä, suunnitteluna sekä kasvaneina resursseina.
Kolmiportaista tukea tulee edelleen kehittää ja sen käyttö säästötoimena tulisi lopettaa. Opettajien koulutusta tulisi kehittää siten, että opettajien taidot ja into yhteistyöhön ja inkluusion toteuttamiseen käytännössä mahdollistuisivat. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (81 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki | |
dc.title | Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön | |
dc.title.alternative | Luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201409162805 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2014-09-16T14:34:04Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppivelvollisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |