Energiayhtiön sähköinen asiointi
Energia-alalla on ryhdytty kehittämään sähköisiä asiointipalveluita. Sähköisten
palveluiden kehitys on useimmilla yhtiöillä vielä alkutekijöissään eikä aiheeseen
liittyvää tutkimusta ole juurikaan tehty. Näitä lähtökohtia silmälläpitäen
tällä tutkimuksella pyritään selvittämään eräitä sähköisten palveluiden kehittämisen
kannalta keskeisiä kysymyksiä. Kysymykset liittyvät kuluttajien halukkuuteen
käyttää sähköisiä palveluita ja voivatko sähköiset kanavat korvata
nykyisiä palvelumuotoja. Lisäksi vastaajilta kysyttiin mitä palveluita kuluttajat
haluavat käyttöönsä. Tutkielmassa käsitellään innovaation eli sähköisten asiointipalveluiden
leviämistä Rogersin innovaation diffuusioteorian näkökulmasta.
Vastauksia haetaan kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen avulla. Käytetty
tutkimusmenetelmä oli kyselytutkimus, joka julkaistiin pelkästään sähköisissä
kanavissa.
Empiirisen tutkimusmateriaalin perusteella voidaan todeta, että kuluttajat ovat
valmiita siirtymään sähköisten kanavien käyttöön asioinnissaan. Sähköisestä
mediasta voi vastaajien mukaan tulla pääasiallinen kommunikaation väline yhtiön
ja asiakkaiden välillä. Palveluiden tuottamisessa ei kuitenkaan tule unohtaa
puhelimen roolia sähköisten palveluiden tukena ongelmatilanteita kohdattaessa.
Vastaajat ovat myös valmiita vähentämään paperin määrää, varsinkin jos he
saavat vaihtoehtoisesti monipuolisempaa sähköistä palvelua. Eniten mielenkiintoa
herättivät erityisesti sähkönjakelun keskeytyksistä tiedottaminen sekä
omien asiakastietojen ylläpito.
...
Power companies have started to create electronic services for consumers. Development
of these services has begun just recently in most of the companies
and wide-scale study related to this issue has not been made. This research focuses
on studying relevant questions concerning electronic services. Questions
concern willingness to use electronic services and could it be possible to replace
presently used services with electronic channels. Theory behind the study is the
Roger’s diffusion of innovation. Used research method is quantitative and material
is collected using www-survey.
Based on empirical research material it can be discovered that consumers are
willing to use electronic channels to communicate with the power company. It
is also noticeable that electronic media can become the primary channel to
communication with power companies and consumers. However, phone is still
needed in supporting role, especially in cases when consumers face problems.
Fully paperless services are found interesting if replacing electronic services are
more versatile. The most interesting services are information about power interruptions
and managing own contact information.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Innovaation omaksuminen sähköisessä näköislehdessä : haastattelututkimus paikallislehtiympäristössä
Summanen, Antti (2014)Mediatoimiala on ollut nopean muutoksen kohteena vuosituhannen vaihteesta alkaen. Sähköisten medioiden myötä uusia innovaatioita syntyy ja kuolee nopeasti. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sähköisen näköislehden omaksumista ... -
Sähköisen asioinnin yleistymisen esteet Kansaneläkelaitoksen palveluissa
Rasmus, Anna-Mari (2011) -
Opas innovaation hyödyntämiseen : opas tutkijoille ja yrityksille yliopistossa tehtyjen innovaation hyödyntämiseksi
Unknown author (Agora Center, Jyväskylän yliopisto, 2007) -
Sähköisen asioinnin omaksuminen : tapaustutkimus Liikennevakuutuskeskuksen tietopalvelun osalta
Sirviö, Eveliina (2014) -
Mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Koivisto, Kerttuli (2014)Mobiilipalveluiden rooli perinteisten asiointimuotojen rinnalla on kasvussa, mikä on havaittavissa myös pankkisektorilla. Kaikkialla läsnä oleva reaaliaikainen mobiilipankki ei hyödyistään huolimatta ole kuitenkaan saavuttanut ...