University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma

Thumbnail
View/Open
499.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nevala, Minna
Date
2014
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Nevala, Minna Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 47 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Makkonen, Pekka Elektroniset oppimissovellukset ovat yleistyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana marginaalista kaikkeen oppimiseen liittyvään. Niitä on suunniteltu eri ikäryhmille sekä koulutuksessa että työelämässä. Elektroninen oppiminen luo oppimiseen monia uusia mahdollisuuksia, kuten riippumattomuuden ajasta ja paikasta. Toisaalta elektronisen oppimisen yleistymisen havaittiin tuoneen mukanaan myös uusia haasteita, joista merkittävin oli elektroniseen oppimiseen osallistujien korkea keskeyttämisprosentti. Elektroninen oppiminen ei motivoi oppijoita samaan tapaan kuin perinteiset oppimisen muodot. Elektronista oppimissovellusta käyttävän oppijan tyytyväisyyteen vaikuttivat olennaisesti sekä sovelluksen käytön helppous että miellyttävyys eli toisin sanoen sovelluksen käytettävyys. Tässä tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuteen tutustuen, miten elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin. Yleisellä tasolla selvitettiin myös minkälaiset tekniset ratkaisut tukevat e-oppimissovellusten käytettävyyttä. Pääsääntöisesti käytettävyyden arviointimenetelmät jaettiin käyttäjätesteihin ja asiantuntija-arviointeihin, mutta näitä menetelmiä myös yhdistettiin tarkastelluissa tutkimuksissa. Yleisin menetelmä, jolla elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin, oli heuristinen arviointi. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin myös muita monivaiheisempia menetelmiä. Havaittiin, että tavanomaiset käytettävyyden arviointimenetelmät eivät ole riittäviä arvioimaan oppimissovellusten käytettävyyttä, koska ne eivät huomioi elektronisiin oppimissovelluksiin oleellisesti liittyvää pedagogista näkökulmaa. Tulosten perusteella elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin helpoiten ja nopeimmin sopivalla heuristisella arviointimenetelmällä. Tarkastellun kirjallisuuden perusteella elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä tukevat tärkeimmät tekniset ratkaisut liittyivät yleisellä tasolla sovellusten esteettisyyteen, minimalistiseen suunnitteluun, visuaalisuuteen ja niiden tarjoamaan vuorovaikutukseen. ...
Keywords
elektroninen oppiminen käytettävyys käytettävyyden arviointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408282685

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4409]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suuntana prosessinohjauksen tietämystukijärjestelmä : case: ongelmanratkaisua ja oppimista tukeva paperikoneen elektronisten käyttö- ja huolto-ohjeiden arviointi 

    Rusanen, Kimmo (2000)
  • Opetuspelin käytettävyyden arviointi 

    Kämäräinen, Anna (2003)
  • Pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyden arviointi 

    Huusko, Satu (2014)
    Opinnäytetyössä pohditaan kirjallisuuskatsauksen avulla pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyttä ja käytettävyyden arviointia. Työssä perehdytään ensin pienten lasten digitaalisiin oppimispeleihin ja pieniin ...
  • Ensuring Diverse User Experiences and Accessibility While Developing the TeSLA e-Assessment System 

    Ladonlahti, Tarja; Laamanen, Merja; Uotinen, Sanna (Springer, 2020)
    The TeSLA project, with its new, innovative approaches for e-assessment, offers a great possibility for increasing the educational equality and making higher education studies available for all. It has been estimated that ...
  • Näkymä valoihin ja varjoihin arvioinnin poluilla : teoreettista tarkastelua ja diskurssianalyyttinen näkökulma sanalliseen fraasiarviointiin 

    Hinttala, Aini (2003)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre