Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma
2014:27 | 2015:65 | 2016:69 | 2017:51 | 2018:68 | 2019:53 | 2020:73 | 2021:59 | 2022:59 | 2023:54 | 2024:72 | 2025:6
Nevala, Minna
Elektronisten oppimissovellusten käytettävyys – tekninen näkökulma
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 47 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Makkonen, Pekka
Elektroniset oppimissovellukset ovat yleistyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana marginaalista kaikkeen oppimiseen liittyvään. Niitä on suunniteltu eri ikäryhmille sekä koulutuksessa että työelämässä. Elektroninen oppiminen luo oppimiseen monia uusia mahdollisuuksia, kuten riippumattomuuden ajasta ja paikasta. Toisaalta elektronisen oppimisen yleistymisen havaittiin tuoneen mukanaan myös uusia haasteita, joista merkittävin oli elektroniseen oppimiseen osallistujien korkea keskeyttämisprosentti. Elektroninen oppiminen ei motivoi oppijoita samaan tapaan kuin perinteiset oppimisen muodot. Elektronista oppimissovellusta käyttävän oppijan tyytyväisyyteen vaikuttivat olennaisesti sekä sovelluksen käytön helppous että miellyttävyys eli toisin sanoen sovelluksen käytettävyys. Tässä tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuteen tutustuen, miten elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin. Yleisellä tasolla selvitettiin myös minkälaiset tekniset ratkaisut tukevat e-oppimissovellusten käytettävyyttä. Pääsääntöisesti käytettävyyden arviointimenetelmät jaettiin käyttäjätesteihin ja asiantuntija-arviointeihin, mutta näitä menetelmiä myös yhdistettiin tarkastelluissa tutkimuksissa. Yleisin menetelmä, jolla elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin, oli heuristinen arviointi. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin myös muita monivaiheisempia menetelmiä. Havaittiin, että tavanomaiset käytettävyyden arviointimenetelmät eivät ole riittäviä arvioimaan oppimissovellusten käytettävyyttä, koska ne eivät huomioi elektronisiin oppimissovelluksiin oleellisesti liittyvää pedagogista näkökulmaa. Tulosten perusteella elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitiin helpoiten ja nopeimmin sopivalla heuristisella arviointimenetelmällä. Tarkastellun kirjallisuuden perusteella elektronisten oppimissovellusten käytettävyyttä tukevat tärkeimmät tekniset ratkaisut liittyivät yleisellä tasolla sovellusten esteettisyyteen, minimalistiseen suunnitteluun, visuaalisuuteen ja niiden tarjoamaan vuorovaikutukseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5409]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetuspelin käytettävyyden arviointi
Kämäräinen, Anna (2003) -
WWW-oppimisympäristö oppilaan näkökulmasta : käyttöliittymän käytettävyyden arviointi
Junttila, Venla (2001) -
Pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyden arviointi
Huusko, Satu (2014)Opinnäytetyössä pohditaan kirjallisuuskatsauksen avulla pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyttä ja käytettävyyden arviointia. Työssä perehdytään ensin pienten lasten digitaalisiin oppimispeleihin ja pieniin ... -
Ensuring Diverse User Experiences and Accessibility While Developing the TeSLA e-Assessment System
Ladonlahti, Tarja; Laamanen, Merja; Uotinen, Sanna (Springer, 2020)The TeSLA project, with its new, innovative approaches for e-assessment, offers a great possibility for increasing the educational equality and making higher education studies available for all. It has been estimated that ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.