Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä
Päivämäärä
2014Happonen, E-K. & Tuominen, R. 2014. LAPSET ARVIOIJINA JA OSALLISTUJINA – OPPILAIDEN ARVIOINTIKÄSITYKSIÄ ETSIMÄSSÄ. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu- tutkielma. 86 sivua.
Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia arviointikäsityksiä oppilailla on. Lähtökohtana oli tavoittaa oppilaan subjektiivinen kokemus arvioinnista koko laajuudessaan. Tutkimuksen myötä pyrittiin tuomaan esiin lasten näkökulmat aiheeseen ja säilyttämään heidän antamansa merkitysyhteydet.
Tutkimukseen osallistui 22 saman kolmannen luokan oppilasta, jotka olivat iältään 9-10-vuotiaita. Tutkimusaineisto kerättiin piirroslomakkeilla ja yksilöhaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysillä mukaillen Harrisin, Harnettin ja Brownin (2009) mallia. Analyysin myötä aineisto jaettiin kuuteen eri pääkategoriaan: arvioinnin kohde, arvioinnin tyyppi, arvioinnin tekijä, arviointiympäristö, arvioinnin sosiaalinen ulottuvuus sekä tunnetta ilmaisevat sanat ja symbolit.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että oppilaan käsitys arvioinnista on moniulotteinen. Arviointi nähtiin useimmiten osana laajempaa oppimisprosessia, jonka myötä oppilas sai tietoa osaamisestaan ja kehittymistarpeistaan. Oppilaat kokivat roolinsa arvioinnissa aktiiviseksi ja siten itsensä osalliseksi ja vastuulliseksi omassa oppimisessaan. Vastauksista välittyi pääosin positiivisia tunnekokemuksia arviointiin liittyen. Luokan toimintakulttuurilla on merkittävä osa oppilaiden arviointikäsityksen muodostumisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista
Nyman, Jemina; Toivonen, Ida-Sofia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, ... -
Oppilaan rooli arviointikeskustelussa oppilaiden arvioimana
Tolonen, Tuija (2011) -
Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa
Kuusi, Annika (2017) -
Näkökulmia vieraskieliseen perusopetukseen : koulun kehittämishankkeesta koulun toimintakulttuuriksi
Rasinen, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2006)Jyväskyläläinen Kortepohjan koulu aloitti vieraskielisen opetuksen pienimuotoisena opetuskokeiluna vuonna 1991. Vuosien saatossa hanke on laajentunut koskettamaan kaikkia koulun oppilaita. Opetuksen toteuttaminen ja opiskelu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.