University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lapset arvioijina ja osallisina koulun arjessa : oppilaiden arviointikäsityksiä etsimässä

Thumbnail
View/Open
2.6Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Happonen, Eeva |
Tuominen, Roosa
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Happonen, E-K. & Tuominen, R. 2014. LAPSET ARVIOIJINA JA OSALLISTUJINA – OPPILAIDEN ARVIOINTIKÄSITYKSIÄ ETSIMÄSSÄ. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu- tutkielma. 86 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia arviointikäsityksiä oppilailla on. Lähtökohtana oli tavoittaa oppilaan subjektiivinen kokemus arvioinnista koko laajuudessaan. Tutkimuksen myötä pyrittiin tuomaan esiin lasten näkökulmat aiheeseen ja säilyttämään heidän antamansa merkitysyhteydet. Tutkimukseen osallistui 22 saman kolmannen luokan oppilasta, jotka olivat iältään 9-10-vuotiaita. Tutkimusaineisto kerättiin piirroslomakkeilla ja yksilöhaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysillä mukaillen Harrisin, Harnettin ja Brownin (2009) mallia. Analyysin myötä aineisto jaettiin kuuteen eri pääkategoriaan: arvioinnin kohde, arvioinnin tyyppi, arvioinnin tekijä, arviointiympäristö, arvioinnin sosiaalinen ulottuvuus sekä tunnetta ilmaisevat sanat ja symbolit. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että oppilaan käsitys arvioinnista on moniulotteinen. Arviointi nähtiin useimmiten osana laajempaa oppimisprosessia, jonka myötä oppilas sai tietoa osaamisestaan ja kehittymistarpeistaan. Oppilaat kokivat roolinsa arvioinnissa aktiiviseksi ja siten itsensä osalliseksi ja vastuulliseksi omassa oppimisessaan. Vastauksista välittyi pääosin positiivisia tunnekokemuksia arviointiin liittyen. Luokan toimintakulttuurilla on merkittävä osa oppilaiden arviointikäsityksen muodostumisessa. ...
Keywords
arviointi oppilaat käsitykset osallisuus piirustukset perusopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408252633

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koulu demokraattisena tilana : opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista 

    Nyman, Jemina; Toivonen, Ida-Sofia (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, ...
  • Oppilaat terveystiedon tulkitsijoina : 9-luokkalaisten oppilaiden ajatuksia terveystiedosta oppiaineena 

    Seppänen, Minna (2002)
  • Oppilaan rooli arviointikeskustelussa oppilaiden arvioimana 

    Tolonen, Tuija (2011)
  • Näkökulmia vieraskieliseen perusopetukseen : koulun kehittämishankkeesta koulun toimintakulttuuriksi 

    Rasinen, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Jyväskyläläinen Kortepohjan koulu aloitti vieraskielisen opetuksen pienimuotoisena opetuskokeiluna vuonna 1991. Vuosien saatossa hanke on laajentunut koskettamaan kaikkia koulun oppilaita. Opetuksen toteuttaminen ja opiskelu ...
  • Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa 

    Kuusi, Annika (2017)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre