dc.contributor.author | Matikainen, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2014-08-25T12:35:45Z | |
dc.date.available | 2014-08-25T12:35:45Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1444551 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44090 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina
seiitsemänteen eli vuodet 1971- 2013. Tarkoituksena on tarkastella eri videopelilaitteiden ääniteknologiaan liittyviä ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia pelimusiikin kehitykseen.
Esimerkiksi ensimmäisten laitesukupolvien äänikanavien vähyys aiheutti omat ongelmansa moniäänisen pelimusiikin säveltämisessä. Myöhemmin laitteistoon liittyvien ongelmien merkitys on vähentynyt ja uudeksi ongelmaksi on tullut ohjelmistolliset ja tuotannolliset
kysymykset.
Tutkielman perusteena pelimusiikki voidaan jakaa teknologian ja säveltämisen välisen suhteen näkökulmasta kahteen eri pääaikakauteen: chiptune- ja sample-aikakauteen. Chiptuneaikakaudella pelimusiikin säveltäminen tapahtui ohjelmoimalla laitteistoon integroitua äänipiiriä. Sample-aikakaudella pelimusiikki talletetaan massamuistiin ja tuotetaan ulkoisilla ohjelmistoilla samaan tapaan kuin levyteollisuudessa.
Jatkotutkimukselle löytyisi hyvin tilaa, sillä pelimusiikin tutkimus hakee vielä paikkaansa ja on vasta aluillaan. Teknologisten rajoitteiden vaikutuksia pelimusiikkiin ei ole tutkittu muutamaa
poikkeusta lukuunottamatta. Dynaaminen pelimusiikki kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa näin ollen paljon mahdollisuuksia. Tutkielmani on yleisluontoinen, joten yksityiskohtaisempiin
tutkimuksiin olisi hyvinkin aihetta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (50 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | äänisynteesimenetelmät | |
dc.title | Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201408252626 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2014-08-25T12:35:46Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | pelimusiikki | |
dc.subject.yso | säveltäminen | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | pelikonsolit | |
dc.subject.yso | tietokoneet | |
dc.subject.yso | äänitekniikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |