Fleet inference : importing vehicle routing problems using machine learning
Tämä pro gradu -työ tutkii automaattisen päättelyn
hyödyntämistä reitinoptimointiongelmien ratkaisemisessa. Reitinoptimointiongelma
on kombinatorinen optimointiongelma, jonka ratkaiseminen edellyttää nk. ratkaisujärjestelmän
luontia. Ratkaisujärjestelmä toimii ratkaisupalveluna, johon syötetään
ongelman tiedot ja järjestelmä tuottaa ongelmasta optimoidun version.
Tämä toimintaketju alkaa ongelman tietojen tulkitsemisella. Tässä työssä esitellään
menetelmä tämän askeleen nopeuttamiseksi. Koneoppimisella luodaan järjestelmä,
jolle opetetaan esimerkkejä näyttäen miltä reitinoptimointiongelman data näyttää.
Menetelmä on kaksiosainen: datasta etsitään rakenne sisäisten viittauksien ymmärtämiseksi
ja kun datan rakenne on tulkittu, yhdistetään datassa löytyvä tieto
vastaamaan varsinaisen optimointiongelman tietoja.
Aiemmin tämä askel on sisältänyt paljon käsityötä. Lisäksi optimointiympäristöt
ovat edellyttäneet, että optimointiongelmat syötetään ratkaisijoihin tietyssä ja vain
tietyssä muodossa. Datan muuntaminen tähän muotoon on vaivalloista. Siksi tässä
gradussa esitellään tapa, joka automaatiota käyttäen säästää aikaa ja vaivaa operaatiotutkijalta.
Tämän ratkaisemiseksi gradussa tutkitaan kalustopäättelyä koneoppimista käyttäen.
Kalustopäättely koostuu liitospäättelystä ja attribuuttiluokittelusta. Liitospäättely
analysoi hajautetussa muodossa olevan datan, esimerkiksi useassa Excel R
tai CSVtiedostossa
sijaitsevan datan, keskinäiset viitteet ja muodostaa näistä rakenteen.
Rakenteen muodostamisen jälkeen datasta löydetään se tarvittava tieto, jota optimointiin
edellytetään—esimerkiksi datasta tarvitaan kalustoon kuuluvien autojen
kapasiteetit, jotta ajoneuvot voidaan järjestellä oikein optimoinnissa.
Ratkaisu koostuu pitkälti menetelmästä, jossa algoritmia opetetaan näyttämällä esimerkkejä
siitä, miten liitospäättelyssä liitokset muodostuvat ja miltä kohdeattribuutit
näyttävät attribuuttiluokittelussa. Toisin sanoen, algoritmi opetetaan ymmärtämään
miten datan sisäiset viitteet toimivat ja miten nämä kuvautuvat reaalimaailmaan eli
lopputulokseen.
Esitelty ratkaisu on toteutettu erilaisin koneoppimisen menetelmin. Tässä työssä
käymme läpi ratkaisun ymmärtämäisen vaadittavan teorian sekä testaamme kalustonpäättelyä
konseptina läpikotaisesti. Tutkimme ensisijaisesti sitä, miten automaattisella
datan käsittelyllä voidaan helpottaa vaativien optimointiongelmien ratkaisemista
ja miten sellainen järjestelmä toteutetaan.
...
This thesis studies the use of automated reasoning in speeding up the
process of converting vehicle routing problem data into data that is understood by
a system that optimises them. The vehicle routing problem is a combinatorial optimisation
problem, and we call the optimising system a solver for short. In this thesis,
we consider a solver a program that functions using the software-as-a-service
paradigm: problem descriptions are entered into the system, and the solver produces
an optimised version of the problem.
Traditionally, solvers require the problem descriptions to be in a particular data format.
Such data usually exists in other formats, and a great effort must be put in
converting them to the accepted format. This is usually done manually by operations
researchers, and such conversion can be onerous and time-consuming. In light
of this, we study the use of machine learning in creating a system that can understand
a variety of input data formats and convert the source data into one target
format, letting operations researchers shift their focus away from demanding data
processing tasks.
To this end, we implement such a framework, titled fleet inference, using machine
learning. The former finds links between data files, usually column oriented CSV or
Excel files, and the latter pairs source data entities into target entities.
This thesis implements fleet inference using two separate modules—join inference
and attribute classification. The framework consists of an automated classifier that
is shown how optimisation problem data is structured, after this training the classifier
can be used to understand structure in an otherwise seemingly unstructured
data set. After a structure in these files has been obtained, we try to match data in
them to data a vehicle routing problem solver needs—e.g., the capacities of vehicles
available in the problem.
This system was implemented using a variety of classification techniques, and we
present careful evaluations and introduce readers to the concepts of classification
and data integration, all the while showing the apparent benefits of what automated
reasoning can produce when faced with onerous data processing scenarios.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Updating strategies for distance based classification model with recursive least squares
Raita-Hakola, Anna-Maria; Pölönen, Ilkka (Copernicus Publications, 2022)The idea is to create a self-learning Minimal Learning Machine (MLM) model that is computationally efficient, easy to implement and performs with high accuracy. The study has two hypotheses. Experiment A examines the ... -
Problem Transformation Methods with Distance-Based Learning for Multi-Target Regression
Hämäläinen, Joonas; Kärkkäinen, Tommi (ESANN, 2020)Multi-target regression is a special subset of supervised machine learning problems. Problem transformation methods are used in the field to improve the performance of basic methods. The purpose of this article is to test ... -
Instrumenting OpenCTI with a Capability for Attack Attribution Support
Ruohonen, Sami; Kirichenko, Alexey; Komashinskiy, Dmitriy; Pogosova, Mariam (MDPI AG, 2024)In addition to identifying and prosecuting cyber attackers, attack attribution activities can provide valuable information for guiding defenders’ security procedures and supporting incident response and remediation. However, ... -
Comparison of feature importance measures as explanations for classification models
Saarela, Mirka; Jauhiainen, Susanne (Springer, 2021)Explainable artificial intelligence is an emerging research direction helping the user or developer of machine learning models understand why models behave the way they do. The most popular explanation technique is feature ... -
Unstable feature relevance in classification tasks
Skrypnyk, Iryna (University of Jyväskylä, 2011)