Laulun opetus – tai sen opettamattomuus koulussa
Tutkielmassani paneudun kysymyksiin opetetaanko laulua peruskoulussa, miten sitä opetetaan ja minkälainen sen
asema on. Perehdyn tähän opetussuunnitelmien, oppimateriaalien ja aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten
valossa. Tämän päivän oppimateriaalien ja opetussuunnitelmien rinnalla kiinnostaviksi lähteiksi osoittautuivat
viime vuosisadan alussa kirjoitetut lauluoppaat ja -kirjat, jotka iästään huolimatta puhuivat samoista asioista kuin
tänäkin päivänä kirjoitetut opukset.
Innostuin aiheesta, kun sattumalta kyselin tuttujeni laulukokemuksia heidän kouluajoiltaan. Hyvin monella ne
olivat negatiivisia tai niitä ei ollut ollenkaan, vaikka kiinnostusta laulun oppimiseen olisi ollutkin. Oletuksenani oli
siis, ettei laulua opeteta koulussa tarpeeksi tai että opetuksen laatu on huono. Tutkimukseni myötä sain kuitenkin
positiivisemman kuvan laulunopetuksesta ja sen asemasta peruskoulussa. Myös laulun asemaa pidettiin
kohtalaisen hyvänä, joskin parannettavan varaa olisi aina. Opetussuunnitelmat ja oppimateriaalit onnistuvat hyvin
pakkaamaan lähes kaiken tarvittavan musiikinopettajan tarpeisiin laulunopetusta silmällä pitäen. Kuitenkin
monista tutkimuksista kävi ilmi, että lopulta musiikinopettajan oma into ja harrastuneisuus vaikuttaa siihen, miten
paljon laulua opetetaan peruskoulun musiikintunneilla.
Tutkielmaani jää kuitenkin vielä monia avoimia kysymyksiä ja aionkin jatkaa aiheesta eteenpäin ja laajentaa sitä.
Haluan ottaa mukaan myös opettajan näkökulman, miten opettajankoulutus vaikuttaa laulun asemaan koulussa?
Myös tuntijakouudistus, musiikin asema ja musiikinopettajan omat kyvyt ja harrastuneisuus vaikuttavat laulun
asemaan koulussa. Tulevana musiikinopettajana haluan itsekin tietää, miten voin levittää lauluintoa eteenpäin ja
välttyä olemasta se ”laulamisen traumoja aiheuttanut” musiikinopettaja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Laulava ja liikkuva lapsi : toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun
Kartiovaara, Sanna (2015)Lapselle liike on luontaisin tapa ilmentää musiikkia. Myös laulaminen ja oman äänen käyttö on läsnä lapsen elämässä pienestä pitäen. Koulun musiikintunnilla voisi hyödyntää lapsen luontaista intoa liikkua ja laulaa ... -
Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
Tuulari-Mäkinen, Katja (2014)Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa ... -
Historiaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa : "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä"
Naumanen, Heikki (2017)Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu ... -
Kun kitara soi, ei itkeä saa : materiaalia kitaransoiton alkeisopetukseen koulussa
Perälä, Antti; Rimppi, Tuomas (2005) -
Laulunopettajien kokemuksia metaforien käytöstä klassisen laulun opetuksessa
Kalmbach, Marissa (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen metaforia, joita käytetään klassisen laulun opetuksessa. Metaforilla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan kielellisiä välineitä, joilla pyritään luomaan mielikuvia. Tarkoituksena on selvittää ...