dc.contributor.author | Määttä, Liisa | |
dc.date.accessioned | 2014-08-10T21:02:36Z | |
dc.date.available | 2014-08-10T21:02:36Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1444262 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43977 | |
dc.description.abstract | Tämän kvalitatiivisen tutkielman tavoitteena oli selvittää viimeisen vuosikurssin käyneiden IB-lukiolaisten käsityksiä opiskelusta suomalaisessa IB-lukiossa. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ja tutkimusta varten haastateltiin seitsemää suomalaisen IB-lukion oppilasta. Tutkimuskysymykset koostuivat seuraavista aihealueista: IB-lukioon hakeminen ja koulutuksen rakenne, IB-opiskelijaprofiili, englannin kielen rooli koulutuksessa, jatkokoulutus- ja uraodotukset sekä kansainvälisyys.
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaiset IB-lukiolaiset kokevat jo kouluaikana olevansa hyvin kansainvälisesti suuntautuneita. He pitävät opiskelua englannin kielellä tärkeänä ja luontevana sekä aikovat hakeutua jatkossa opiskelemaan ulkomaille ja työskentelemään kansainvälisissä tehtävissä. Opiskelijat olivat tyytyväisiä IB-lukion opinto-ohjelmaan. Heidän englannin kielen taitonsa oli parantunut, ja he olivat oppineet työskentelemään paineen alla sekä sietämään stressiä, jota vaativa IB-ohjelma voi aiheuttaa. He kokivat saaneensa valmiuksia kansainväliseen kommunikointiin sekä koulussa että sen ulkopuolella.
Edellä mainitut tutkimustulokset ovat hyvin samansuuntaisia tutkimuksessa vertailtujen kansainvälisten tutkimustulosten kanssa. Yllättävä tulos tässä tutkimuksessa sen sijaan oli, että IB-ohjelmaan olennaisena osana kuuluva tietoteorian kurssi (Theory of Knowledge) ei opiskelijoiden mielestä ollut merkittävästi lisännyt heidän taitojaan kriittiseen ajatteluun, ja he olisivat toivoneet enemmän tietoa oppimisstrategioista. Suomessa opiskelijoiden kokemuksia IB-diplomin suorittamisesta ei juurikaan ole tutkittu aiemmin. IB-ohjelman edelleen kehittämiseksi olisikin tärkeää tehdä kansainvälistä tutkimusta, jossa mm. verrattaisiin eri maissa ja kulttuureissa sijaitsevien IB-koulujen opiskelijoiden asenteita toisiinsa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | career choice | |
dc.subject.other | Content and Language Integrated Learning (CLIL) | |
dc.subject.other | globalisation of education | |
dc.subject.other | International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) | |
dc.title | "The world has gotten smaller" : third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choice | |
dc.title.alternative | Third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choice | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201408112326 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2014-08-10T21:02:37Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kansainvälinen ylioppilastutkinto | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | uranvalinta | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |