Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorBerg, Henri
dc.date.accessioned2014-07-25T10:29:07Z
dc.date.available2014-07-25T10:29:07Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1439025
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43912
dc.description.abstractTyössä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. Hyödyntämisestä tutkittiin, millaisia käyttötarkoituksia organisaatioilla on eri sosiaalisen median palveluille, millaisia tavoitteita käytölle on asetettu ja millaisia sääntöjä, ohjeita tai rajoituksiao rganisaatioissa on sosiaalisen median käytölle. Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä ja sisällönanalyysejä hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä oli avoin teemahaastattelu ja aineisto hankittiin haastattelemalla kuutta yksityisen sektorin suuren organisaation tiedonantajaa. Tiedonantajat työskentelivät tutkimushetkellä viestinnän asiantuntijatehtävissä. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua eli teema-analyysia. Tutkimuksessa saatiin selville, että suhtautuminen sosiaaliseen mediaan on suomalaisissa suuryrityksissä hyvin organisaatiokohtaista. Osa organisaatioista suhtautuu sosiaaliseen mediaan positiivisesti ja hyödyntää sitä monella tavalla omassa toiminnassaan. Osa vastaavasti suhtautuu sosiaaliseen mediaan epäilevästi eikä käytä sitä aktiivisesti. Tässä aineistossa positiivisesti sosiaaliseen mediaan suhtautuneet organisaatiot olivat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä ja epäilevästi sosiaaliseen mediaan suhtautuneet passiivisia. Passiivisissa organisaatioissa sosiaalinen media koetaan epäilyttävänä sen hallitsemattomuuden takia. Epäilyksiä aiheuttaa myös se, tuottavatko sosiaaliseen mediaan sijoitetut resurssit itsensä takaisin. Aktiivisissa organisaatioissa uhkana koetaan se, ettei organisaatio ole läsnä sosiaalisessa mediassa ja vaikuttamassa julkiseen keskusteluun, jossa se on tahtomattaankin osallisena. Aktiivisissa organisaatioissa sosiaaliseen mediaan sijoitettiin resursseja riittävästi, jotta sen ominaisuuksia ystyttiin hyödyntämään aktiivisesti. Vaikuttaa siltä, että organisaatio pystyy hyödyntämään sosiaalista mediaa laaja-alaisesti, mikäli organisaation viestintä on strukturoitu yksityiskohtaisesti. Tässä aineistossa viestintä oli tiedonantajien mukaan aktiivisissa organisaatioissa strukturoitu järjestelmälliseksi osaksi organisaation kaikkea toimintaa ja viestintää ohjasi viestintästrategia. Passiivisissa organisaatioissa ei sen sijaan tiedonantajien mukaan ollut käytössä viestintästrategiaa tai siinä ei mainittu mitään sosiaalisesta mediasta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (104 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherfacebook
dc.subject.otherorganisaatio
dc.subject.otherpuheviestintä
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.subject.othertwitter
dc.subject.otherviestintästrategia
dc.subject.otheryksityinen sektori
dc.titleSosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201407252258
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.date.updated2014-07-25T10:29:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysosuuryritykset
dc.subject.ysoyksityinen sektori
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysoviestintästrategiat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot