This is not a manipulation : authentic bodies in digital image
Tekijät
Päivämäärä
2014Oppiaine
Digital Culture (maisteriohjelma)International Master's Degree Programme in Digital CulturePääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämä kaksiosainen tutkimus rakentaa ensimmäisessä osassa teoreettista välineistöä digitaalisen valokuvan ja autenttisen ruumiin käsittelemiseen yhdistämällä Michell Foucaultin ja Judith Butlerin ajatuksia. Toisessa osassa tätä välineistöä sovelletaan Intelligent Life lehden kansikuvaa käsittelevään tapaustutkimukseen, jossa kansikuvan alleviivattua digitaalista muokkaamattomutta käsitellään performatiivisen autenttisuuden näkökulmasta.
Autenttisen määrittelemisen ja käytön kontrolli on tutkimuksen keskeinen teema. Foucault ja Butler yhdistyvät näkemykseksi, jonka mukaan autenttinen rakentuu teoista jotka performoivat autenttista. Autenttisen ja epäautenttisen välisen rajan hämärtäminen digitaalisen kuvan ja digitaalisen kuvanmuokkauksen autenttiselle muodostaman uhan ydin.
Intelligent Lifen Cate Blanchett kansi performoi autenttisuutta tarkoin valittujen ja rajattujen virheiden kautta. Tunnistettavin digitaalisen kuvanmuokkauksen käyttä olisi virheiden ja epätäydellisyyksien -kuten ryppyjen – peittäminen, joten eksplisiittisen tapa performoida digitaalista muokkaamattomuutta on näyttämällä näitä virheitä.
Tutkimuksen mukaan luonnollisen ruumiin vallankumous johon kansikuva sijoittaa itsensä naamioi normatiivisen ruumiin sorretuksi päästäkseen käsiksi vallankumousdiskurssin hyötyihin. Tutkimus myös toteaa, että luonnollinen ja autenttinen ovat tässä kontekstissa normatiivisen kontrollinen välineitä ja että autenttinen ruumis määritellään vastakkainasettelussa epänormaavisen ja toiseutta edustavan ruumiin kanssa.
...
This study is twofold: In the first part I set out to build a theoretical toolbox for discussing authentic bodies in digital photography by combining ideas of Michel Foucault and Judith Butler. The second part is a case study of a cover of Intelligent Life featuring Cate Blanchett. The cover made a point of not being digitally manipulated and I apply the theory formulated in the first part of the study to discuss this from the point of view of performed authenticity.
Control over definitions and uses of authentic is central theme of the study. Foucault and Butlers agree on the idea that authentic is composed of acts and in this study authenticity is viewed as a combination of acts that perform authenticity. The study suggests that blurring the line between authentic and unauthentic is the threat digital image and digital image manipulation pose to authentic.
The Cate Blanchett cover of Intelligent Life performs authenticity by presenting carefully regulated and select imperfections. The most recognized use of digital manipulation would be hiding imperfections and from that point of view the most explicit way to perform not being digitally manipulated is to have some imperfections – wrinkles for example - visible.
The study suggests that the rebellion to which the cover places itself in is masquerading the actually normative body as repressed to gain access to the advantageous discourse of rebellion. It is also concluded that natural and authentic in this context are attributes of normative control and that authentic body is defined in opposition to a non normative other of wrong bodies.
...
Muu nimeke
Authentic bodies in digital imageAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rhetoric of the visual : metaphor in a still image
Lehtonen, Kimmo E. (University of Jyväskylä, 2011) -
WhatsApp iconology : narratives on in-app photographic practices in (transnational) family communication
Kędra, Joanna (Routledge, 2023)Sharing photographs and photo-chatting are common practices in doing family at a distance. This study looks at the processes of the production and circulation of photographs within the family network, analysing participants’ ... -
Interpretation of journalistic photographs as an instrument of visual literacy education
Kędra, Joanna (University of Jyväskylä, 2016)Images are produced, used and distributed on an enormous scale. However, the skills of understanding, interpreting and using images as well as thinking and learning in terms of images are taken for granted, and thus, ... -
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Lepäävä Venus ja omakuvallisuus Laurence Philomènen teoksessa “Paint me like one of your Pre-Raphaelite Boy-Girls”
Upola, Anna (2024)Tutkielmani käsittelee kanadalaisen valokuvataiteilijan Laurence Philomènen omakuvaa Paint me like one of your Pre-Raphaelite Boy-Girls (2019). Olen kiinnostunut siinä ilmenevästä omakuvallisuudesta eli tavoista, joilla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.