University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kolmiportainen tukimalli esiopettajien arvioimana - haastattelututkimus

Thumbnail
View/Open
726.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kämppi, Tuovi |
Rautiainen, Sari
Date
2014
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Kämppi, Tuovi ja Rautiainen, Sari. KOLMIPORTAINEN TUKIMALLI ESIOPETTAJIEN ARVIOIMANA Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 89 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien käsityksiä ja kokemuksia kol-miportaisen tuen toteuttamisesta esiopetuksessa. Kiinnostuksen kohteena olivat tuen tasot, arviointi, monitahoinen yhteistyö sekä kolmiportaisen tukimallin periaatteet, inkluusio ja varhainen puuttuminen. Tämän lisäksi selvitettiin kolmiportaisen tukimallin kehittämis- ja koulutuksellisia tarpeita esiopettajien arvioimana. Aiheen tutkiminen oli ajankohtaista, koska kolmiportaisuus on melko uusi asia ja sitä on tutkittu esiopetuksen näkökulmasta vähän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkittavina oli 10 esiopettajaa kahdeksasta eri kunnasta. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kolmiportaisessa tukimallissa on paljon hyviä, tuen antamista selkeyttäviä tekijöitä, mutta toisaalta siinä on vielä kehittämistä. Lapsen tuen toteuttamiseksi kaivataan selkeitä ja yhte-näisiä määrittelyjä ja käytäntöjä. Arvioinnilla osana tuen toteuttamista on tärkeä työtä oh-jaava merkitys, mutta sen käytäntöjä tulee selkeyttää. Monitahoinen yhteistyö on kantava rakenne kolmiportaisen tuen toteuttamisessa. Inkluusio ja varhainen puuttuminen nähtiin tärkeinä, mutta niiden ymmärtäminen osana kolmiportaista tukimallia kaipaa vielä vahvis-tamista. Esiopettajat kokivat käytössä olevat lomakkeet, tuen tasojen määrittelyn, resurssit ja tukimallin laajentamisen varhaiskasvatukseen kehitettäviksi asioiksi. Koulutusta toivottiin kolmiportaisen tukimallin tuen tasojen selkeyttämiseen, inkluusion toteuttamiseen ja arviointiin. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kolmiportainen tukimalli voi toimia sel-keyttävänä rakenteena lapsen kasvun ja oppimisen tuen toteuttamiselle. Kolmiportaisen tukimallin mukaisesta luokittelusta ei kuitenkaan saa muodostua rajoitetta tuen saamiselle. Tärkeintä on, että lapsi saa mahdollisimman varhain tarvitsemansa tuen. Tukimallin määrit-telyä ja käytäntöjä tulee kehittää tulevina vuosina, jotta olisi mahdollista saavuttaa valta-kunnallinen koulutuksellinen tasa-arvo. Olennaista on vahvistaa tukimallin periaatteiden, inkluusion ja varhaisen puuttumisen, yhteyttä kolmiportaiseen tukimalliin kehittämällä henkilöstön koulutusta suunnitelmallisesti lapsen tukea palvelevaksi. ...
Keywords
kolmiportainen tuki Kvalitatiivinen tutkimus esiopetus inkluusio varhainen puuttuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201407022198

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tehostettu tuki ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn ideaalimalli esiopetuksessa : oppilashuollon asiantuntijoiden käsityksiä 

    Savolainen, Taija (2012)
    Varhainen puuttuminen on ollut varhaiskasvatuksessa jo pitkään yhtenä toiminta-ajatuksena, ja perusopetuslain muutos vuonna 2010 toi esiopetukseen uuden tukimuodon, tehostetun tuen. Oppimisvaikeudet ovat yksi osa-alue, ...
  • Resurssierityislastentarhanopettajan rooli vuorohoidon esiopetuksessa 

    Koivisto-Remsu, Terhi (2013)
    TIIVISTELMÄ KOIVISTO-REMSU TERHI. RESURSSIERITYISLASTENTARHANOPETTAJAN ROOLI VUOROHOIDON ESIOPETUKSESSA. Erityispedagogiikan Pro Gradu-tutkielma Jyväskylän yliopisto kasvatustieteiden laitos.115 sivua. Julkaisematon. ...
  • ”Tää on meidän yhteinen juttu” : vanhempien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta alakoulussa 

    Eerikkilä, Johanna (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakoulun oppilaiden vanhempien kokemuksista kodin ja koulun yhteistyöstä silloin, kun lapsella on tuen tarvetta, ja hän käy koulua tehostetun tuen piirissä. Tutkimuksessa etsittiin ...
  • Opettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toteutumisesta perusopetuksen alaluokilla 

    Malkamäki, Riikka; Pinola, Minna (2013)
  • Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana 

    Savilahti, Elina (2017)
    Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre