Show simple item record

dc.contributor.authorMyrskog, Lari
dc.date.accessioned2014-06-26T14:29:27Z
dc.date.available2014-06-26T14:29:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1438144
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43850
dc.description.abstractTutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin poplaulaja Lady Gaga käyttää yhteisö- ja mikroblogipalvelu Twitteriä aktiiviseen julkisuuden harjoittamiseen. Aineisto koostui 207 Lady Gagan julkaisemasta tweetistä eli mikroblogimerkinnästä, jotka kerättiin Twitteristä valitsemalla satunnainen kahden kuukauden mittainen ajanjakso, joka oli tässä tapauksessa marras-joulukuu 2012. Tutkielman tavoite oli tutkia, mihin tarkoituksiin Lady Gaga käyttää Twitteriä, eli mitä eri funktioita hänen julkisuuden harjoittamisensa toteuttaa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja Lady Gaga käyttää näiden funktioiden toteuttamisessa, ja mitkä ovat hänelle tyypillisiä piirteitä julkisuuden harjoittamisessa. Tutkielma toteutettiin aineistolähtöisesti siten, että aineisto jaettiin kategorioihin, jotka muodostettiin aineistossa yleisimmin esiintyvien teemojen perusteella. Tällä tavoin saatiin selville, mitkä julkisuuden harjoittamisen funktiot olivat valittuna ajanjaksona tärkeimpiä Lady Gagalle, sekä mitkä olivat hänelle tyypillisiä tapoja toteuttaa näitä. Tutkimustulokset osoittivat, että Lady Gagan tapauksessa Twitter on pää-asiallisesti työkalu, jonka avulla hän ylläpitää ja hoitaa suhteita faneihinsa, sekä vahvistaa faniyhteisön sisäistä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Muita tutkimuksessa esiin nousseita julkisuuden harjoittamisen funktioita olivat oman julkkisstatuksen painottaminen, kulutustuotteiden mainonta ja markkinointi, sekä aktivismi, joka koostui poliittisten mielipiteiden ilmaisemisesta ja sosiaalisten epäkohtien esiin nostamisesta. Kiinnostava lisätutkimuksen aihe olisi tarkastella sitä, kuinka fanit suhtautuvat Lady Gagan julkisuuden harjoittamiseen, sekä millaisia merkityksiä he liittävät omaan faniuteensa ja Lady Gaga faniyhteisöön.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (118 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLady Gaga
dc.subject.otherfandom
dc.titleCelebrity practice in networked media : a case study of Lady Gaga and Twitter
dc.title.alternativeCase study of Lady Gaga and Twitter
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406262161
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2014-06-26T14:29:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysojulkisuuden henkilöt
dc.subject.ysojulkisuus
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysoihailijat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record