Celebrity practice in networked media : a case study of Lady Gaga and Twitter
Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin poplaulaja Lady Gaga käyttää yhteisö- ja mikroblogipalvelu Twitteriä aktiiviseen julkisuuden harjoittamiseen. Aineisto koostui 207 Lady Gagan julkaisemasta tweetistä eli mikroblogimerkinnästä, jotka kerättiin Twitteristä valitsemalla satunnainen kahden kuukauden mittainen ajanjakso, joka oli tässä tapauksessa marras-joulukuu 2012. Tutkielman tavoite oli tutkia, mihin tarkoituksiin Lady Gaga käyttää Twitteriä, eli mitä eri funktioita hänen julkisuuden harjoittamisensa toteuttaa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja Lady Gaga käyttää näiden funktioiden toteuttamisessa, ja mitkä ovat hänelle tyypillisiä piirteitä julkisuuden harjoittamisessa. Tutkielma toteutettiin aineistolähtöisesti siten, että aineisto jaettiin kategorioihin, jotka muodostettiin aineistossa yleisimmin esiintyvien teemojen perusteella. Tällä tavoin saatiin selville, mitkä julkisuuden harjoittamisen funktiot olivat valittuna ajanjaksona tärkeimpiä Lady Gagalle, sekä mitkä olivat hänelle tyypillisiä tapoja toteuttaa näitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että Lady Gagan tapauksessa Twitter on pää-asiallisesti työkalu, jonka avulla hän ylläpitää ja hoitaa suhteita faneihinsa, sekä vahvistaa faniyhteisön sisäistä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Muita tutkimuksessa esiin nousseita julkisuuden harjoittamisen funktioita olivat oman julkkisstatuksen painottaminen, kulutustuotteiden mainonta ja markkinointi, sekä aktivismi, joka koostui poliittisten mielipiteiden ilmaisemisesta ja sosiaalisten epäkohtien esiin nostamisesta. Kiinnostava lisätutkimuksen aihe olisi tarkastella sitä, kuinka fanit suhtautuvat Lady Gagan julkisuuden harjoittamiseen, sekä millaisia merkityksiä he liittävät omaan faniuteensa ja Lady Gaga faniyhteisöön.
...
Alternative title
Case study of Lady Gaga and TwitterKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Du er amazing : multilingualism as a resource for celebrity practice on Isac Elliot's Twitter
Valtonen, Minna (2018)Sosiaalisen median myötä suhde fanien ja fanituksen kohteiden, ”julkkisten”, välillä on muuttunut. Sosiaalisen median myötä kuka tahansa voi ottaa yhteyttä julkisuuden henkilöihin sekä osoittaa faniuttaan internetissä. ... -
“Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
Minkkinen, Laura (2024)Julkisten anteeksipyyntöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkilöiden tekemistä rikkeistä leviävät nopeasti sosiaalisen median alustoilla, minkä lisäksi 2020-luvun ... -
Maailman nuorimmasta pääministeristä Bile-Sannaksi
Kannasto, Elisa; Reinikainen, Hanna (Valtiotieteellinen yhdistys, 2022)Pääministeri Sanna Marinin ympärillä elokuussa vellonutta mediakohua tulee arvioida osana laajempaa kertomusta poikkeuksellista mediahuomiota nauttineesta pääministeristä. Kertomus Marinista on rakentunut sekä perinteisessä ... -
Understanding the Strategies and Practices of Facebook Microcelebrities for Engaging in Sociopolitical Discourses
Das, Dipto; Islam, A. K. M. Najmul; Haque, S. M. Taiabul; Vuorinen, Jukka; Ahmed, Syed Ishtiaque (ACM, 2022)In this paper, we study popular microcelebrities from the Global South to understand their strategies and practices on Facebook. Unlike traditional celebrities who gain their reputation through different types of physical ... -
Novel and progressive – or traditional and reproductive? : critical discourse analysis on celebrity executives’ ideological talk
Kansikas, Juha Petteri (2021)Kuuluisia yritysjohtajia seurataan intensiivisesti julkisessa keskustelussa, ja heitä pidetään aikamme supersankareina. Heidän näkemyksiään ylistetään, ja yritysten menestyksen uskotaan seuraavan nerokkaan johtajuuden ...