Virtuaalitutorin sisältävän multimediasovelluksen käyttö ensiluokkalaisten luonnontieteen opetuksessa
Hintsala, S. 2014. Virtuaalitutorin sisältävän multimediasovelluksen käyttö ensiluokkalaisten luonnontieteen opetuksessa. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 48 sivua.
Tutkimuksessa kokeiltiin virtuaalisen tutorhahmon sisältävän multimediasovelluksen käyttöä luonnontieteen opetuksessa Jyväskylän yliopiston Normaalikoulun 1. luokilla. Tutkimukseen osallistui 62 iältään 7–8-vuotiasta lasta. Multimediakurssi alku- ja loppumittauksineen sekä käyttäjäkokemuskyselyineen toteutettiin tammi–maaliskuussa 2014. Tutkimuksessa selvitettiin luonnontiedon eri aiheissa multimediasovelluksen avulla saavutettuja oppimistuloksia, virtuaalitutorhahmon käytön yhteyttä oppimiseen sekä lasten kokemuksia oppimisesta multimediasovelluksen avulla.
Lasten oppimistulokset multimediakurssin avulla opetetuissa sisällöissä kehittyivät paremmin kuin kontrollikysymyksissä. Virtuaalitutorilla ei ollut yhteyttä oppimistuloksiin. Lukutaidolla ja kuullun ymmärtämisellä ei myöskään ollut yhteyttä multimediakurssin oppimistuloksiin.
Tulokset ovat samansuuntaisia aiemmassa tutkimuksessa tehtyjen havaintojen kanssa koskien oppimistuloksia multimedian avulla. Myös virtuaalitutoria koskevat tulokset yhtenevät osittain aiemman tutkimuksen kanssa. Lasten mielipiteet virtuaalitutoria kohtaan jakautuivat aiemmassa tutkimuksessa todetulla tavalla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Dialogisen tutkivan oppimisen työtavat vastavalmistuneiden luokanopettajien opetuksessa
Väyrynen, Ville (2016)Ympäristö- ja luonnontiedon luokanopettajankoulutukseen panostamista ja opettajien jatkokouluttamista suositellaan opetushallituksen (2006) tekemässä luonnontieteiden oppimistulosten arviointia koskevassa tutkimuksessa. ... -
Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla : kohti dialogista tutkivaa oppimista
Kokkonen, Tuukka (2012)Kokkonen, T. 2012. Opettajaopiskelijoiden käyttämät viestinnälliset lähestymistavat alakoulun luonnontiedon oppitunneilla. Kohti dialogista tutkivaa oppimista. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen ... -
Mobiiliopetuksen käyttömahdollisuuksia : oppilaiden omien mobiililaitteiden käyttö peruskoulun alakoulun opetuksessa
Karvo, Tapio (2015)Muutaman viime vuoden aikana mobiililaitteiden käyttö kouluissa on yleistynyt. Tämä on osittain aiheuttanut ristiriitaista keskustelua laitteiden käytöstä opetuksessa. Osa opettajista on ottanut mobiililaitteet opetuskäyttöön ... -
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Luonnon hyödyntäminen opetuksessa
Vilminko, Anssi (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.