dc.contributor.author | Takala, Maija | |
dc.contributor.author | Paavola, Petra | |
dc.date.accessioned | 2014-06-19T11:40:11Z | |
dc.date.available | 2014-06-19T11:40:11Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1437877 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43809 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen esi- ja alkuopetuksen erikoistumisopinnoissa toteutettavaa kummiluokkatoimintaa sekä sen vaikutusta luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen. Huomio kohdennetaan myös kummiluokkatoiminnan hyötyihin ja haasteisiin sekä niihin ideoihin, joiden kautta kummiluokkatoimintaa voitaisiin kehittää. Kummiluokkatoiminnalla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa Jyväskylän Normaalikoulun alkuopetuksen luokissa tapahtuvaa ohjattua harjoittelua, johon esi- ja alkuopetukseen erikoistuvat opiskelijat osallistuvat opinnoissaan lähes koko lukuvuoden ajan.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostui kummiluokkatoiminnan osallisista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin opiskelijoiden kohdalla yksilöhaastatteluja sekä opintotehtäviä ja luokanlehtoreiden kohdalla ryhmähaastatteluja. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä ja teemoittelua käyttäen. Tutkimuksen pääteemoiksi nousivat opettajuudessa kehittyminen ammatillisten perustaitojen, kognitiivisten taitojen ja persoonallisuuden kehittymisen osa-alueilla sekä kummiluokkatoiminta inklusiivisten opetuskäytänteiden, erityisesti monipuolisen eriyttämisen ja samanaikaisopetuksen, harjoittelemisen mahdollistajana.
Tutkimuksemme pohjalta kummiluokkatoiminnan voidaan todeta kehittäneen kummiopettajien opettajuutta kaikista tutkimuksen tarkasteluun valituista näkökulmista. Tulosten perusteella kummiharjoittelu antaa opiskelijoille myös mahdollisuuden pitkäkestoisen eriyttävän toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä kokemuksia samanaikaisopetuksesta ja keinoista sen toteuttamiseksi. Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat ja luokanlehtorit kokevat kummiluokkatoiminnan antoisana ja arvokkaana toimintamuotona, mutta kehitettävää olisi eri tahojen välisessä kommunikaatiossa sekä esi- ja alkuopetuksen opintoihin kuuluvien taito- ja taideaineiden ohjauksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (90 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opetusharjoittelu | |
dc.subject.other | opettajuus | |
dc.subject.other | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.subject.other | eriyttäminen | |
dc.subject.other | samanaikaisopetus | |
dc.title | Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406192110 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-06-19T11:40:11Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetusharjoittelu | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | samanaikaisopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |