Opettajuuden kehittyminen kummiluokkatoiminnassa : "oon oppinut nyt tän parin kuukauden aikana enemmän ku OKL:ssä kolmessa vuodessa"

Abstract
Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen esi- ja alkuopetuksen erikoistumisopinnoissa toteutettavaa kummiluokkatoimintaa sekä sen vaikutusta luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen. Huomio kohdennetaan myös kummiluokkatoiminnan hyötyihin ja haasteisiin sekä niihin ideoihin, joiden kautta kummiluokkatoimintaa voitaisiin kehittää. Kummiluokkatoiminnalla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa Jyväskylän Normaalikoulun alkuopetuksen luokissa tapahtuvaa ohjattua harjoittelua, johon esi- ja alkuopetukseen erikoistuvat opiskelijat osallistuvat opinnoissaan lähes koko lukuvuoden ajan. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui kummiluokkatoiminnan osallisista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin opiskelijoiden kohdalla yksilöhaastatteluja sekä opintotehtäviä ja luokanlehtoreiden kohdalla ryhmähaastatteluja. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä ja teemoittelua käyttäen. Tutkimuksen pääteemoiksi nousivat opettajuudessa kehittyminen ammatillisten perustaitojen, kognitiivisten taitojen ja persoonallisuuden kehittymisen osa-alueilla sekä kummiluokkatoiminta inklusiivisten opetuskäytänteiden, erityisesti monipuolisen eriyttämisen ja samanaikaisopetuksen, harjoittelemisen mahdollistajana. Tutkimuksemme pohjalta kummiluokkatoiminnan voidaan todeta kehittäneen kummiopettajien opettajuutta kaikista tutkimuksen tarkasteluun valituista näkökulmista. Tulosten perusteella kummiharjoittelu antaa opiskelijoille myös mahdollisuuden pitkäkestoisen eriyttävän toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä kokemuksia samanaikaisopetuksesta ja keinoista sen toteuttamiseksi. Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat ja luokanlehtorit kokevat kummiluokkatoiminnan antoisana ja arvokkaana toimintamuotona, mutta kehitettävää olisi eri tahojen välisessä kommunikaatiossa sekä esi- ja alkuopetuksen opintoihin kuuluvien taito- ja taideaineiden ohjauksessa.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406192110Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share