Behavioral inhibition as moderator of the relation between parenting and academic skill development in first grade -students
Siirtyminen kouluun on tärkeä vaihe lasten elämässä. Useat tekijät määrittelevät kuitenkin sitä, millaiset mahdollisuudet lapsella on läpikäydä tuo vaihe. Tämä tutkimus keskittyy vanhempien kasvatustyylien (lämpimyys, behavioraalinen kontrolli, psykologinen kontrolli) vaikutukseen lasten lukemisen ja matematiikan taitojen kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana ja siihen, missä määrin tämä yhteys on erilainen riippuen lapsen behavioraalisen inhibition (BI) tasosta. Perustuen haavoittuvuus-stressi malliin ja sen laajennuksiin (Pluess & Belsky, 2013) oletettiin lasten, joilla on korkea BI:n taso, olevan muita alttiimpia kasvatustyylien vaikutukselle. Lukuvuoden alussa opettajat arvioivat lasten (n = 152) BI:n tasoa; äidit (n = 152) ja isät (n = 118) taas arvioivat itse omia kasvatustyylejään. Lasten lukemisen ja matematiikan taitoja arvioitiin kykytesteillä loka- ja huhtikuussa. Tulokset osoittivat, että isän lämpimyydellä oli negatiivinen vaikutus lapsen lukemisen taitojen kehittymiseen silloin, kun lapsen BI:n taso oli matala. Äidin lämpimyydellä taas oli positiivinen vaikutus matematiikan ja lukutaidon kehitykseen pojilla, joilla oli matala BI, kun taas äidin psykologinen kontrolli edisti lukemisen taitoja pojilla, joilla oli korkea BI. Riippumatta lapsen BI:n tasosta äidin psykologisella kontrollilla oli viitteellinen negatiivinen vaikutus poikien lukutaidon kehitykseen, kun taas äidin behavioraalisella kontrollilla oli viitteellinen positiivinen vaikutus tyttöjen lukutaidon kehittymiseen, mutta negatiivinen vaikutus poikien matematiikan taitojen kehitykseen. Tulokset kertovat siitä, että vanhemmuustyylien vaikutukset lapsen akateemisten taitojen kehitykseen ovat monessa suhteessa riippuvaisia lapsen BI:n tasosta. Vaikutukset ovat erilaiset myös riippuen vanhemman ja lapsen sukupuolesta. Tulokset osoittavat tarvetta kehittää jokaiselle lapselle omanlainen, sopiva kasvuympäristö vastaten hänen spesifeihin tarpeisiinsa koulusiirtymän aikana.
...
Transition to school is an important period of children’s lives, but several factors moderate how individuals are able to go through that period. This study focuses on the effects of parent’s parenting styles (affection, behavioral control, psychological control) on children’s reading and math skill development in the first grade, and the moderating effects of child’s behavioral inhibition (BI). Establishing on the ideas of differential susceptibility, diathesis-stress and vantage sensitivity models (Pluess & Belsky, 2013), children with high BI were hypothesized to be more susceptible to parental influence. At the beginning of first school year, teachers rated children’s (n = 152) level of BI, and mothers (n = 152) and fathers (n = 118) evaluated their parenting styles via questionnaires. Reading and math skills were evaluated via skill tests in October and April. The results showed that paternal affection had a negative effect on children’s reading skill development among children showing low BI. Maternal affection, in turn, had a positive effect on math and reading skill development among boys with low BI, whereas maternal psychological control had a positive effect on math skills for boys with high BI. There were also some parental influences unrelated to the level of child’s BI. Maternal psychological control had a marginally negative effect on boys’ reading skill development, whereas maternal behavioral control had a marginally positive influence on girls’ reading skill development but a negative effect on boys’ math skill development. The results indicate that the effects of parenting styles on children’s academic skill development are in many ways related to the level of children’s BI. The effects differ also in relation to the gender of parent and child. Results showcase the need to develop a suitable rearing environment for each child, responding to their specific needs at the period of school transition.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Longitudinal associations between teacher-child interactions and academic skills in elementary school
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Salminen, Jenni; Silinskas, Gintautas; Siekkinen, Martti; Nurmi, Jari-Erik (Elsevier Science Inc., 2017)This study examined the extent to which the quality of teacher-child interactions assessed in kindergarten (6-year-olds) is associated with children's reading and math development across the elementary school years. The ... -
A multigroup random-intercept cross-lagged panel model for Finnish secondary school students in frame of situated expectancy-value theory
Raufelder, Diana; Steinberg, Olga; Viljaranta, Jaana; Poikkeus, Anna-Maija; Vasalampi, Kati (Elsevier, 2024)The aim of this study is to examine both within-person and between-person associations of academic self-concept and task values in literacy and mathematics to identify the most promising motivational construct to prevent ... -
Longitudinal Effects of the Home Learning Environment and Parental Difficulties on Reading and Math Development Across Grades 1–9
Khanolainen, Daria; Psyridou, Maria; Silinskas, Gintautas; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Niemi, Pekka; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Frontiers Media SA, 2020)This study focuses on parental reading and mathematical difficulties, the home literacy environment, and the home numeracy environment as well as their predictive role in Finnish children’s reading and mathematical development ... -
Child perceived motor competence as a moderator between physical activity parenting and child objectively measured physical activity
Laukkanen, Arto; Niemistö, Donna; Aunola, Kaisa; Barnett, Lisa M.; Sääkslahti, Arja (Elsevier BV, 2023)This longitudinal study aimed to examine how physical activity parenting (PAP) directly predicted objectively measured children’s moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) and sedentariness over a three-year transitional ... -
Parental involvement and children ́s academic skills
Silinskas, Gintautas (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.