Behavioral inhibition as moderator of the relation between parenting and academic skill development in first grade -students

Abstract
Siirtyminen kouluun on tärkeä vaihe lasten elämässä. Useat tekijät määrittelevät kuitenkin sitä, millaiset mahdollisuudet lapsella on läpikäydä tuo vaihe. Tämä tutkimus keskittyy vanhempien kasvatustyylien (lämpimyys, behavioraalinen kontrolli, psykologinen kontrolli) vaikutukseen lasten lukemisen ja matematiikan taitojen kehittymiseen ensimmäisen kouluvuoden aikana ja siihen, missä määrin tämä yhteys on erilainen riippuen lapsen behavioraalisen inhibition (BI) tasosta. Perustuen haavoittuvuus-stressi malliin ja sen laajennuksiin (Pluess & Belsky, 2013) oletettiin lasten, joilla on korkea BI:n taso, olevan muita alttiimpia kasvatustyylien vaikutukselle. Lukuvuoden alussa opettajat arvioivat lasten (n = 152) BI:n tasoa; äidit (n = 152) ja isät (n = 118) taas arvioivat itse omia kasvatustyylejään. Lasten lukemisen ja matematiikan taitoja arvioitiin kykytesteillä loka- ja huhtikuussa. Tulokset osoittivat, että isän lämpimyydellä oli negatiivinen vaikutus lapsen lukemisen taitojen kehittymiseen silloin, kun lapsen BI:n taso oli matala. Äidin lämpimyydellä taas oli positiivinen vaikutus matematiikan ja lukutaidon kehitykseen pojilla, joilla oli matala BI, kun taas äidin psykologinen kontrolli edisti lukemisen taitoja pojilla, joilla oli korkea BI. Riippumatta lapsen BI:n tasosta äidin psykologisella kontrollilla oli viitteellinen negatiivinen vaikutus poikien lukutaidon kehitykseen, kun taas äidin behavioraalisella kontrollilla oli viitteellinen positiivinen vaikutus tyttöjen lukutaidon kehittymiseen, mutta negatiivinen vaikutus poikien matematiikan taitojen kehitykseen. Tulokset kertovat siitä, että vanhemmuustyylien vaikutukset lapsen akateemisten taitojen kehitykseen ovat monessa suhteessa riippuvaisia lapsen BI:n tasosta. Vaikutukset ovat erilaiset myös riippuen vanhemman ja lapsen sukupuolesta. Tulokset osoittavat tarvetta kehittää jokaiselle lapselle omanlainen, sopiva kasvuympäristö vastaten hänen spesifeihin tarpeisiinsa koulusiirtymän aikana.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406132013Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share